Nog wat punten die naar mijn mening van belang zijn.
[*]De motor moet onder weinig belasting minimaal de bedrijfstemperatuur bereiken. Als ondergrens kan de openingstemperatuur van de thermostaat worden genomen: 80 graden bij de meeste diesels, 80 of 87 graden voor de benzines.
[*]Onder matige belasting en gemiddelde buitentemperaturen zal de temperatuur van de motor ongeveer 5 graden hoger (thermostaat vrijwel geheel open) zijn dan bij het punt hierboven. Onder maximale beasting of slechte koelomstandigheden zou de temperatuur ongeveer 12 tot 14 graden hoger mogen worden
[*]als de motor traag op temperatuur komt en de temperatuur sterk wisselt onder verschillende belastingen en koelomstandigheden (warm, file) dan zou de thermostaat wel eens defect kunnen zijn
[*]als de motor snel op temp komt, maar de temp wisselt sterk onder verschillende omstandigheden dan kan dat duiden op een te beperkte koelcapaciteit
Defecte koppakkingen kunnen tot vreemde situaties aanleiding geven, o.a. tot verlies van grote hoeveelheden koelvloeistof (via de uitlaat of de overloop) terwijl de meter op het dashboard normale waarden aangeeft.Statistieken: Geplaatst door Gast — 28 aug 2009, 10:01
]]>