Als er in het reservoir voldoende zit, en aan het nippeltje zit een slangetje in een potje wat volledig in de remvloeistof hangt, dan heb je een gesloten circuit als het ware.
Door de pedaal in te trappen pers je vloeistof vanuit het reservoir richting de wielen. Door het pedaal weer op te laten komen zuigt je vloeistof vanuit het potje je systeem in. Luchtbellen kunnen ontsnappen door de vloeistof heen en borrelen Of in het reservoir Of in het potje omhoog. Vanwege het vloeistofniveau aan beide zijde, dus reservoir en potje komt er geen lucht terug in het systeem.
Wil je wat zuiniger aan doen met vloeistof, dan hoeft dat niet. Dan moet je zorgen dat het reservoir gevuld is. Slangetje op de nippel van het gewenste wiel. Uiteinde in een potje en dat is puur om de uitgeperste vloeistof op te vangen. Een paar keer met de rempedaal pompen tot je weerstand begint te voelen. Dan het rempedaal ingedrukt houden en gelijktijdig het nippeltje heel snel open en dicht draaien. Zo pers je vanuit het systeem alle aanwezige lucht naar de uitgangen via de nippels. Aanzuigen doet het systeem gewoon weer vanuit het reservoir wat altijd gevuld moet zijn. Er kan dan geen lucht bij komen.
Duurt het te lang voordat de olie richting alle wielen geperst is, dan kun je, mits je het aandurft, op het slangetje wat in het potje hangt zelf even zuigen. Je zuigt de lucht er uit tot je de remvloeistof in het slangetje ziet aankomen. Dan de nippel dicht, herhalen bij de ander wielen en vervolgens nogmaals alle wielen langslopen en met druk op het pedaal controleren en de laatste luchtbellen er uit persen.
Ooit had ik van een ruitenwisserpompje een ontluchtertje gemaakt. Dus een 12V pompje wat je met een slangetje aan de nippels verbond. Dan de remvloeistof dus aanzuigen. Dat ging echt lekker snel, maar die pompjes hebben kunststof tandwieltjes die niet tegen remvloeistof kunnen. Op een gegeven moment was het over, maar het werkt wel.
In plaats van een electrisch pompje zou je ook aan kunnen zuigen met een vrij grote injectiespuit....Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 01 okt 2009, 07:49
]]>