ik zat met hetzelfde probleem en vandaag de raamsnorren links en rechts van mijn coupe vervangen (raamrubbers buitenzijde). Is goed te doen met een beschrijving die ik op het oude forum heb gevonden.
Daarnaast een werkplaatshandboek gebruikt. Hieronder een kort beschrijving van mijn werkzaamheden met onderaan wat foto's.
Uiteraard eerst bij de MB dealer nieuwe raamsnorren besteld art.nr MA123 725 02 65 , € 15,34 per stuk, inclusief 10 klemmen (MA123 988 03 78, €0,24).
Gebruikt: plastic wiggenset, krijtje, zuurvrije vaseline, breed schilderstape, spiritus, kruiskop sd, platte sd, poetslappen, roestomvormer, water en spons
Stap 1 - buitenspiegel demonteren
Palletje in spiegelsteller met platte sd richting deur geschoven en spiegelsteller naar achterkant geschoven. Dan met plastic wig de driehoek met beleid loswiggen. Vervolgens de drie schroeven met kruiskop losdraaien en de spiegel van de deur afhalen.
Stap 2 - sierlijsten en raamsnorren demonteren
Als je de deur helemaal opent, zie je aan binnen voorzijde deur een moertje wat op een draadeinde zit. Daarmee is de sierlijst aan de voorkant bevestigd aan de deur, eerst losdraaien dus. Daarna met plastic wig de sierlijst van achter naar voren losgehaald. Vervolgens het vuil een beetje weggeveegd en tape onder langs de klemmen geplakt om de lak te beschermen. Met krijt streepjes gezet waar de oude klemmen zaten, maar niet echt nodig. Begonnen met achterste klem, met platte sd klem voorzichtig omhoog geduwd terwijl ik het rubber omhoog trok. Daarna de klem ernaast en zo verder. Alle klemmen gingen mee met het rubber. Tape verwijderd en deur met water en spons schoongemaakt. Na drogen enkele roestplekjes waar de klemmen hadden gezeten met spiritus vetvrij gemaakt en behandeld met roestomvormer. Na een tijdje de deur-rand ingevet met zuurvrije vaseline.
Stap 3 - nieuwe raamsnorren, sierlijsten en spiegel monteren
Nieuw raamsnor langs de deur gelegd en met krijtje op het rubber afgetekend waar de klemmen moeten komen. Die plaatsen van het rubber met de vaseline ingevet (eerst zonder geprobeerd, maar dat was onmogelijk!). Nog een beetje vaseline op de 5 nieuwe klemmen en die op het rubber gedrukt. Vervolgens het geheel op de rand van de deur geplaatst (ervoor gezorgd dat het deurrubber mooi in de raamsnor viel). De klemmen aandrukken vereiste heel veel kracht, heb met een platte sd de klemmen naar beneden gedrukt zodat de "weerhaakjes" goed over de rand schoven en vervolgens het rubber weer goed aangedrukt met de hand. Daarna de klemmen licht ingevet met vaseline en de sierlijst eerst aan de voorkant met het schroefdraad door de deur en heel licht aangedraaid. Daarna de lijst met de hand in de klemmen gedrukt, ging soepel. Moertje helemaal vast gedraaid en de buitenspiegel weer gemonteerd in omgekeerde volgorde als demonteren.
Om het kort te houden is de beschrijving een beetje steno stijl. Hopelijk helpt het anderen.
Al met al viel me deze klus best wel mee. En blij dat ik dit voor de winter heb gedaan, was hard nodig.
Enige probleem is dat ik aan de linker zijde nog een spleet heb doordat ik het rubber iets teveel naar achteren heb gedaan, hier kan mogelijk water doorheen komen. Heeft iemand nog idee hoe ik dit kan afdichten?
Ook moet ik de raamsnor van de linker zijruit achter vervangen. Weet iemand hoe ik dat kan doen? Volgens mij gaat het niet met klemmen, maar misschien door te schuiven in een rails?
Ik hoor het graag!
Groeten, RFStatistieken: Geplaatst door Flux — 24 sep 2011, 18:20
]]>