Het is geen moeilijke klus, toch vind ik het leuk om er verslag van uit te brengen. Dus, bij deze, hoe ik m'n kofferbakrubber heb vervangen:
.) Oude rubber verwijderen;
kijken of het rubber op een bepaalde plek al los zit, vanaf daar rustig het hele rubber eraf trekken. Ik heb hem elke keer dichtbij vastgepakt zodat het rubber minder snel scheurt of nog gedeeltelijk blijft plakken aan de oude lijmlaag.
.) Oude lijmresten verwijderen;
Natuurlijk zal het een en ander achter blijven, soms heeft het er wel 30 jaar ingezeten! En uiteraard wil je je lak niet beschadigen, dus ik heb gekozen voor iets van plastic om de restanten te verwijderen. Ik was niet heel goed voorbereid, dus ik moest opzoek naar iets wat precies in de 'geul' (kom even niet op de juiste benaming) paste.
Gelukkig, lag er in het gereedschapshokje nog een oude lading Lego van mij van vroeger. En er zat een apparaatje bij waarmee je heel gemakkelijk het ene blokje van het andere blokje kon halen. En deze paste perfect! En het houdt ook nog eens goed vast en je er veel kracht mee uitoefenen.
Dus, even wat terpentine op de lijmresten losgelaten en krabben maar!
.) Rubber plaatsen;
Ik had voordat ik nog de lijm ging aanbrengen het rubber al geplaatst. Dit zodat ik niet zou hoeven gaan klooien als de lijm er al op zat. Gekeken waar de lassen zaten in het rubber, die een mooi plekje gegeven en toen ben ik aan de zijkant begonnen.
Rubber er dus aan de zijkant afhalen, dan insmeren met lijm (zie hieronder), even laten drogen en daarna geplaatst. Hierna heb ik de andere zijkant gedaan, de hoeken bij de onderkant en zijkanten, de onderkant, toen weer de hoeken van zijkanten en de kant van de achterruit en als laatst het rechte stuk bij de achterruit.
.) Lijm aanbrengen;
Heb gekozen voor siliconenkit, omdat siliconenlijm nog enigszins meegeeft. Het wordt geen harde laag, in tegenstelling tot secondenlijm oid (wat ook nog eens je rubber of je lak aan kan tasten), hierdoor zal het rubber dus minder snel scheuren.
De lijm aangebracht in de geul: gelijkmatig lijm aanbrengen en vervolgens uitsmeren met je vinger (met of zonder handschoen) zodat het gelijkmatig wordt verdeeld.
.) Laatste controle;
Kijken of dat alles mooi valt, niet uitsteekt en goed in de geul zit. Nog even met de vinger zachtjes aandrukken en daarna de klep dicht doen.
Tijdens het dichtdoen van de klep kijken of dat het rubber naar de juiste kant buigt (bij mijn oude rubber was de helft ervan naar binnen gebogen) en de klep zachtjes sluiten.
Bij de kit die ik heb gebruik is de uithardtijd 24 uur bij 2 mm, dus morgen maar even kijken of ik het goed heb gedaan..
Ik heb een rubber gekocht bij steronderdelen.nl, dit rubber paste perfect en was toch wel wat goedkoper dan origineel.Statistieken: Geplaatst door Puckvd — 26 mei 2014, 17:06
]]>