Dit stond eerst in "even voorstellen" maar is op verzoek in een apart bericht geplaatst:
Oorspronkelijk komt de auto uit België. ik heb de auto zonder kenteken gekocht.
Een bezoek aan de RDW leverde geen problemen op.
Toen ik het kentekenpasje ontving waren de aanhanger gewichten niet ingevuld. de 200D had wel een trekhaak.
Na contact met de RDW kreeg ik het volgende bericht:
U vraagt om trekgegevens te vermelden in het kentekenregister voor het voertuig met kenteken P-878-HP. De trekgegevens zijn echter niet bekend bij de RDW.
Om het kentekenregister aan te passen, heb ik de trekgegevens van het voertuig nodig. Ik heb één van de volgende verklaringen nodig:
- een verklaring van de registrerende instantie uit de Europese lidstaat van waaruit het voertuig in het verleden is ingevoerd in Nederland. In deze verklaring moet staan wat het voertuig geremd en ongeremd mag trekken.
Of:
- een verklaring van de voertuigfabrikant van uw voertuig wat de aanhangwagengewichten zijn.
Of:
- een verklaring van de Nederlandse importeur waaruit blijkt wat de nationale Nederlandse goedkeuring van het voertuig is, met de daarbij behorende aanhangwagengewichten.
Of:
- een foto van het typeplaatje van uw voertuig waaruit de aanhangwagengewichten te herleiden zijn. Vermelding van b.v.GVWR (maximum massa voertuig) en GCWR (maximum massa samenstel). Deze foto wordt als een fabrieksverklaring gezien. Het aanhangwagengewicht wordt dan GCWR-GVWR
U kunt/wilt geen verklaring overleggen
Indien u niet een van deze verklaringen kunt/wilt overleggen, kan op uw eigen verantwoordelijkheid overgegaan worden tot de volgende vermeldingen in het kentekenregister:
Ongeremd aanhangwagengewicht: 500 kg.
Geremd aanhangwagengewicht: 1094 kg.
Bij navraag bij Mercedes NL en bij de dealer in het Noorden kreeg ik niet echt antwoorden. Vandaag een nieuw kentekens ontvangen met 1094 kg geremd toegestaan. Ik kan daar prima mee leven.
Berichtdoor Dompie » 01 mei 2022, 18:36
Dag Ben,
proficiat met je nieuwe aanwinst. Ivm je trekhaak, heb je het oorspronkelijke Belgische keuringsbewijs nog? Daar staan de trekgewichten geremd en ongeremd op. Normaal mochten de Dieseltjes indertijd 1500 Kg Trekken geremd als ik me het goed voorheb.
Groetjes en sukses met je W123
Dirk
Re: ben_dejonge
Berichtdoor ben_dejonge » 01 mei 2022, 21:36
Hallo Dirk,
bedankt voor je reactie.
Ja ik heb het Belgische keuringsbewijs nog. RDW heeft einddatum keuring overgenomen.
Voor de trekhaak staat op het keuringsbewijs: alleen als fietsendrager geschikt.
Trekhaak zelf heeft een type goedkeuringsplaatje met een maximale belasting aangegeven.
Dit heeft de RDW niet overgenomen.
Ik vind het huidige gewicht dat de RDW heeft voorgesteld prima.
met vriendelijke groet, Ben
Berichtdoor RD500sec » 03 mei 2022, 15:06
Voor de trekhaak staat op het keuringsbewijs: alleen als fietsendrager geschikt.
In dat geval zou ik onderzoeken of alle versterkingsbeugels wel zijn aangebracht.
Met een trekhaakbalk die alleen aan de carrosserie is aangebracht, zonder de nodige versterkingen zou ik zeker geen aanhanger trekken.
download/file.php?id=74941
trekhaak-tekening.JPG
Met vriendelijke groet, Richard
Berichtdoor MBreed » 03 mei 2022, 16:32
1e serie W123 was in Nederland altijd standaard 1250kg op kenteken, als deze zonder haak geleverd werd. Later werd 1500kg standaard zonder haak. Het zou kunnen dat ze dit ondertussen niet meer weten, maar zo was het.
Als de trekhaak af fabriek meegeleverd was stond er bij alle W123, dus ook 1e serie, 1500kg op het kenteken. Voor "sportdoeleinden" kon via Mercedes-Benz een goedkeuring voor 1900kg worden aangevraagd. Hiervoor moest dan de trekhaak gewisseld worden, want Mercedes-Benz/Oris bood dit enkel achteraf aan.
1900kg werd naar mijn weten alleen door Oris aangeboden (origineel), dus als je die haak niet hebt, heeft dat geen zin, maar 1500kg moet zo te regelen zijn lijkt mij. Goedkeuring staat in WIS voor zowel 1500kg als 1900kg.
Wel uitgaande van een origineel trekhaak die, zoals Richard al aangaf, op de juiste manier bevestigd is.
Berichtdoor ben_dejonge » 03 mei 2022, 19:51
Breed en Richard, bedankt voor de aanvullende informatie.
ik ga vooral de tekening met versterkingsonderdelen even controleren of die aanwezig zijn.
blijft verdacht: alleen als fietsendrager geschikt.
mvrgr. Ben
Inmiddels heb ik de onderzijde bekeken en gezien dat er 2 stangen naar achter lopen.
Kan nog niet goed zien waaraan deze zijn bevestigd.
Komt dit bekend voor als juiste trekhaak?
op het typeplaatje staat 1600 KG
download/file.php?id=74949
trekhaak-tekening.JPG
mvrgr. BenStatistieken: Geplaatst door ben_dejonge — 06 mei 2022, 09:30
]]>