RVS corrodeert namelijk ook, maar door de legering van Staal (ijzer en koolstof), Nikkel en nog iets (Chloor??) vormt de oxidelaag een beschermende laag op het RVS (gelijk Aluminium). Let wel, dit enkel als er voldoende zuurstof aan komt (op mijn 470 roesten RVS rondellen daar waar ze in contact komen met de moer en/of bout. De oxidelaag wordt er afgewreven, er kan geen zuurstof aan, maar wel vocht. Geen oxidelaag = geen bescherming, dus het staal roest oplossing : plastieken ringeltje ertussen of wegwerpproduct van maken).
Bij schepen gebruikt men anodes om het staal te beschermen vooral in contact met RVS, koper, brons, ... omdat het staal zich anders opofferd om die materialen te beschermen (zijn namelijk edeler). De zinkblokken offeren zich nu op in plaats van het staal. Ook helpt het galvanisch scheiden van rvs buizen met de scheepshuid veel.
Zink offert zich op om staal te beschermen, dus een minibeetje (MINIBEETJE) roest is geen probleem (niet op een roestklomp zetten), zo een balk beschermen daarmee lukt perfect. Ik heb het ook gedaan en nog altijd geen roest ; mijn traileras ziet er nog goed uit. Er waren nog kleine roestplekjes, maar er is nog geen roest terug doorgekomen, but only time will tell...Statistieken: Geplaatst door Gewoon Ik — 07 apr 2011, 09:43
]]>