In de carburateur zit een vlotterkamer, en die word gevuld door de brandstof pomp.
Als je de brandstofleiding afsluit, moet je eerst de vlotterkamer leeg rijden, anders rij je op twee brandstoffen te gelijk, en dat vind de motor niet prettig.
Als je omschakeld van gas naar benzine moet het zaakje eerst weer gevuld worden, en dat duurt als je rijd twee seconden. Dat is ook geen probleem. Maar als je start moet je stijdens het starten de vlotterkamer vullen en met dat toerental duurt dat dus wel even.
Bij een injectie systeem heb je dat niet en met omschakelen geven de injectoren bijna gelijk benzine.
Starten op benzine is niet altijd even goed als wel gezegd word. In de cilinders bevind zich een olie film ter bescherming van slijtage. Wat gebeurt er nu als je op benzine met een koude motor start, de choke gaat aan en er komt meer benzine op de zuiger te liggen dan er word verbrand, gevolg is dat de oliefilm weg spoeld en krijg je even slijtage.
Bij gas is dit niet het geval en blijft de oliefilm in stand. Daardoor heb je minder slijtage.
Kortom start altijd op gas.
Rij af en toe als de motor warm is wel even op benzine om het gehele systeem in goede staat te houden.Statistieken: Geplaatst door Gast — 31 maart 2007, 13:37
]]>