Het hangt ook een beetje van het gassysteem en het gebruik van de auto af. Het grote nadeel van vele conventionele gassystemen is dat ze geen volgas verrijking kennen. Dus bij langdurig volgas rijden kán de motor dan op een te arm mengsel lopen. Hierdoor slijten de kleppen harder.
Een motor op LPG moet nooit echt te arm staan want dit gaat écht ten koste van de kleppen.
Als het CO zo rond de 1% ligt, en dit ook op toeren zo blijft (hoofdafstelling), dan is er in ieder geval sprake van een iets te rijk mengsel. Zeker in combinatie met zo'n Valve-saver flesje zou ik me dan niet al te druk maken.
Als de auto met de afstelling van de gasspecialist goed rijdt, dan zou ik deze afstelling mooi aanhouden. Een gasverbruik van 1 op 7 lijkt mij wel heel redelijk. Zeker als je niet langdurig volgas rijdt, dan zou ik me geen zorgen maken.
Maar de monteur van Mercedes heeft dus wel degelijk gelijk als hij zegt dat bij een rijker mengsel de kleppen minder snel verbranden. Ik stel het CO zelf altijd zo tussen de 1 en 2% af bij 3000 toeren. Zelf koop ik liever een litertje gas meer dan dat ik een cilinder kop moet reviseren.Statistieken: Geplaatst door Paul Snip — 02 okt 2009, 12:02
]]>