Eerst wat informatie over mijn boot zelf. Het is van type een 470. De lengte is 4m70, omdat ze in de zeilsport behoorlijk goed zijn in namen bedenken, zo is er nog de 4M, de 420, de 490, de 505, ...
Het is een boot van polyester, maar de stootrand en de bovenkant van de spiegel is nog van hout, ook zijn er nog wat houten spanten te vinden in de voorcaisson. Het roer en het zwaard zijn massief hout, dus geen multiplex.
De boot is gebouwd in 1978 in de Franse werf Jean Morin (deze bestaat niet meer, althans ik kan er toch geen gevens meer over vinden) en is ontworpen om olympisch te kunnen varen. Mijn boot zou het gedaan hebben, maar al vrij snel werd hij louter gebruikt als recreatie.
De tuigage is wat verouderd, de hedendaagse boten hebben veel meer regelmogelijkheden, maar ik kan ook al één en ander regelen. Eigenlijk alles wat nodig is, maar het staat nog allemaal in het midden of ter hoogte van de mast.
Nu enkele foto's van mijn boot in volle glorie
De rechtse is de mijne, de linkse is een mooie gele van een maat, die ook op de foto staat.
De werken zelf
Er is al een luikje open, de andere moet nog open. Alle caissons moeten open, zodat ze kunnen drogen.
Wat is dat? Water in mijn voorcaisson? Dit kan/mag niet, maar de reden weet ik al. De boot buiten in de regen en de dopjes er niet instoppen en dan loopt het water er simpelweg in.
Met spons en zeemvel het water uit de caisson halen en in een emmertje doen. Wat een hoeveelheid water.
En ook de poes zag dat het goed was
Na het drogen, moet elke klem, blok en ander onderdeel dat erop staat ervan gehaald worden
En de kapotte onderdelen komen eraan. Ik heb zo de indruk dat mijn boot met sjieken aan elkaar hangt. Hier een onderdeel van mijn overloop dat kapot is. Tijdens het zeilen komen hier toch wel vrij grote krachten op.
De laatste zeilreis naar het meer van Grevelingen zijn er zo een paar onderdelen losgekomen waaronder mijn zwaardbout die plots een goede twee cm korter werd en hierdoor gaan wandelen gegaan is. Maar er zat nog genoeg draad op de bout om de boel tijdelijk aan elkaar te houden.
Het merendeel van de klemmen e.a. hangt vast mt M4-boutjes die in een soort van poprevet met schroefdraad aan de binnenkant. Dit is echt handig, behalve als het binnenin je caisson afbreekt, dan is het vloeken en prutsen en nog meer vloeken.
Heeft er iemand trouwens een idee hoe dit heet en waar ik dit kan vinden (oppassen geen galvanisé)
De batterijen van de kodak waren plat, dus morgen neem ik een foto zoals ik gisteren geëindigd ben. Ik moet nog vier klemmen verwijderen waarvan die dingetjes afgebroken zijn en nog een heel deel poprevetten uitboren. Dit is niet gemakkelijk, omdat het gat in het polyester niet groter mag worden, dan moet dit toegemaakt worden met epoxy (of polyester, maar dan moet het al een groot gat zijn) en moet er opnieuw geschuurd worden, ...
Morgen komt er weer een update.Statistieken: Geplaatst door Gewoon Ik — 08 nov 2010, 22:54
]]>