Ik ben al jarenlang lid van de technsiche commissie van het Alfa Romeo Spider Register en al met al zijn Spiders van alle bouwjaren op ritten behoorlijk betrouwbaar gebleken. We zijn er mee naar Landsend, Schotland, Tjechie, Zwitserland, Italie en nog vele andere landen geweest.
En met drie Spiders zijn we zelfs een paar jaar geleden, in de winter, open naar de Poolcirkel gereden. Op een klein storingkje tgv van een los draadje geen problemen gehad. Alledrie de Spiders startte iedere ochtend na de hele nacht buiten te hebben gestaan in de sneeuw en bij -27 graden zonder probleem. Onlangs zijn vrienden van mij met hun Spider naar Singapore geweest. Ook daar geen noemenswaardige problemen.
Maar het blijven oude autootjes, dus er gaat welleens wat stuk. Je moet ze, net als iedere klassieker/oude auto gewoon wel goed onderhouden. De electronica op de Serie III en IV is overigens zeer betrouwbaar. Zelden problemen mee gehad. (Respectievelijk de Bosch L-jetronic and de Motronic.
Lekkages langs de kap en op allerlei andere plekken zijn wel een bekend euvel bij veel Spiders. Maar als ik dit forum zo lees, kennen we ook genoeg W123 lekkage problemen. Op de Spider geen probleem, want ik heb mijn kap altijd open, ook bij regen en sneeuw bij
-27graden.
Voor deze Spiders is de beschikbaarheid van onderdelen net zo goed als voor de Mercedes W123 en de prijzen zijn over het algemeen redelijk,
Wat mij aan de Mercedes tegenviel is de roestgevoeligheid. Zowel mijn Spider als mijn W123 heb ik bij Jan van Egmond laten "Dinitrollen". Binnen twee jaar had ik toch weer roest aan de W123. De Spider heeft inmiddels zijn eerste Dinitrol service beurt gehad, bijna zeven jaar na de eerste behandeling en geen spatje roest.
JeroenStatistieken: Geplaatst door Jeroen — 20 jul 2009, 23:44
]]>