Gebruik het wel alleen als test (schrijf hier dus vooral neer wat er gebeurt als je geen thermostaat in het systeem hebt) maar het is niet aan te raden als 'oplossing' want rijden met een te koude motor is niet goed, immers treedt bij een koude motor de grootste slijtage op.
Naast dat je de motor kunt laten draaien zonder de thermostaat in het systeem, kun je de thermostaat ook testen in een pannetje water. Gewoon water opzetten, thermostaat erin en op het fornuis verwarmen. De thermostaat zal dan bij een bepaalde temperatuur gaan openen (de twee plaatjes op het asje schuiven naar beneden) en je ziet dan wel of hij helemaal opent of niet. Als je er een thermometer bij hebt die die temperatuur aankan weet je ook meteen bij welk temperatuurgebied dat gebeurt.
Bij mijn thermostaat, die volgens de cijfers op de thermostaat bij 75 graden (= vroeger dan normaal) opent, begon te openen toen het water begon te dampen en was helemaal open een tijdje voordat er vaste belletjes op de bodem van het pannetje ontstonden (en nee, ik had dus geen kookthermometer...) dus hij was in ieder geval helemaal open voordat de 90 graden bereikt werd schat ik zo.Statistieken: Geplaatst door Gast — 30 apr 2010, 18:34
]]>