Vandaag rustig aan begonnen met aftappen koelvloeistof en de demontage van allerhande onderdelen. Toen zag ik het opeens: de slangen van de oliekoeler voor de automaat, ojee. Koppelingen zijn roestig, en ik heb al een aantal horrorverhalen gehoord over het losmaken ervan.
Toen maar besloten om de radiateur te laten zitten en te proberen of het vervangen zou gaan, en het is gelukt, viel eigenlijk best wel mee. Het is even wringen in de krappe ruimte, maar gelukkig heb ik ringratelsleutels.
Alles kwam goed los en er is niets afgebroken. Na inspectie van de koelvloeistof (donkergrijsblauwbruin van kleur) toch maar besloten te vervangen, dus dat heb ik tussendoor nog even gehaald, evenals schroefdraadborging voor de nieuwe boutjes. Zag namelijk dat dat bij de oude ook was gedaan. Na afvullen de motor gestart en volgens Mercedes-Benz voorschrift laten ontluchten.
En… het druppen is weg, daar ging het natuurlijk om. Toen zat ik tot mijn ellebogen onder de zwarte troep, en kon ik het project 'schoonmaak der uiterlijke mens' starten, anders mag ik vast niet mee in bed vanavond.
Bijgevoegd een PDF uit de Amerikaanse Mercedes-Benz literatuur over hoe de heren Benz willen dat je het doet.
20-210.pdfStatistieken: Geplaatst door SgtPeppers — 12 sep 2011, 20:11
]]>