Die bestaat uit een spoel met een magneet erin.
De werking berust op het effect dat op moment dat een stuk staal (de aanwijzer v/h vliegwiel) snel, vlak voorbij de magneet komt, er een spanningkje opgewekt wordt.
Met een universeel-meter op " ohms " kun je de weerstand v/d spoel meten. Denk dat ie een paar K.ohm moet meten. (hij mag dus geen 0 of bijna 0 ohm zijn).
Het maakt ook niet zoveel uit voor de werking, de sensor kan bijna niet kapot. Behoudens dan dat de spoel kapot is of de draad afgebroken, of kortgesloten.
Ook kun je je meter op het gevoeligste stroombereik zetten en dan met bv een M20 draadstang vlak langs de sensor halen. Dit kun je het beste eerst proberen met een goede sensor doen, omdat het resultaat vaak afhankelijk is van de eigenschappen v/d meter die je gebruikt.
Verder kun je het signaal van de sensor makkelijk imiteren. Maar dan moet je bv een trafo hebben (12 of 24 V van bv een soldeerbout of zo) en een weerstandje van 1000 ohm in serie ipv de sensor aansluiten.
Je simuleert dan een toerental mbv 5o Hz = 3000 toeren per minuut exact.
Hoop dat hier wat mee kunt, ben benieuwd wat eruit komt ???
Succes BobStatistieken: Geplaatst door Bob — 02 apr 2013, 10:51
]]>