Met de de methode zoals door Govert beschreven (stop hevel naar stop bewegen, vinger op aansluitpunt vacuum leiding, tot 20 tellen, loslaten en kloink moeten horen) heb ik het probleem gevonden.
Ik hoorde een lekje! Maar, niet waar ik het verwachtte. Dus nog een keer. En nog een keer.... wat bleek: een van de 4 schroeven zat niet strak (meer). Dus, schroef aangedraaid, en jawel, dan houdt het vacuum wel! En hopelijk loopt ook de pomp niet verder leeg (de olie).
Nog verder zoeken want er was echt wat veel olie bij de luchtinlaat. En wat bleek, de carter ventilatie lekte. Sja.... spul los gedraaid om te ontdekken dat de koper ring niet meer afsloot. Dus, zoeken, wat kan er tussen. Via whatsapp werd al gesuggereerd dat een gouden trouwring het ook wel zou doen maar gelukkig had ik nog wat ringen in de McGyver kit.
Dus dat was ook snel opgelost.
Bleef alleen het bijgeluidje, dat irritant veel leek op pingelen. Nu is de motor ruimte zo goed geluids-geisoleerd, dat de meeste geluiden goed onderdrukt worden, maar dit kwam er wel bovenuit.
Dus, los van de vacuum problematieken, nog even verder kijken. Het spul lag toch los.
OM621-20140821_141312-small.jpg
Klepspeling gecontroleerd. Dit was allemaal in orde.
Dus toch nog even kijken wat er nou loos is, dat rare geluidje.....
Na wat rondstampen op de bodemplaten, zag ik dat 1 las van de motorfundatie niet vast zit Dus, daar is laswerk nodig. Zal al wat langer zo zijn, ben wel blij dat ik het nu gevonden heb!
Na het weer dicht schroeven van een en ander, gestart. Start goed, loopt goed, rookt wat (koud...).
Stationair toerental is nu wat laag, dus dat moet ik nog ff wat verhogen. De motor heeft een vliegwiel verzwaring, voor een wat rustiger loop. Daar hoort wel een iets verhoogd toerental bij.
Dank aan iedereen voor het meedenken, de link, de tip (borgring). Gelukkig viel een en ander erg mee
Groet,
DavidStatistieken: Geplaatst door Stoepie2002 — 21 aug 2014, 16:43
]]>