Dat wat jij "knakkelen" noemt wordt ook wel "nagelen" genoemd. Dit is bij een oud type dieselmotor (voorkamer- of wervelkamersysteem) wel een bekend fenomeen en is het gevolg van een (te) hoge ontbrandingsdruk bij een explosieve verbranding bij een laag motortoerental. Je kunt de plek van dit "knakkelen/ nagelen" goed vaststellen door met een stethoscoop o.i.d. te gaan luisteren.
De oorzaken hiervan zijn vaak een niet geheel juiste afstelling van de inspuitpomp (te late inspuiting) en/of versleten, defecte of verkeerde verstuivers (verkeerd inspuitbeeld).
Verder kán de motor a.g.v. koolvorming een te hoge compressiedruk hebben wat op zich niet vaak voorkomt maar wanneer de motor niet of nauwelijks belast wordt ontstaat een dergelijke koolvorming wel degelijk.
Koolvorming in dit geval sluit ik grotendeels uit omdat ik aanneem dat de auto gebruikt wordt zoals bedoeld al rij je maar weinig kilometers. Rij je echter zeer behoudend (lage toeren) en komt de motor niet of nauwelijks op temperatuur dan ..........
Ik zou in eerste instantie de afstelling van de inspuitpomp gaan (laten) controleren en eventueel corrigeren. Is dat in orde en het geluid blijft, dan de verstuivers (laten) testen. Blijft ook nu het "nagelen" dan zou je eventueel een compressietest kunnen (laten) uitvoeren of het accepteren en gewoon laten voor wat het is.
De kettinggeleiders sluit ik in eerste instantie uit temeer omdat het verdwijnt bij een (iets) hoger toerental.
Groeten, PieterStatistieken: Geplaatst door Pieter1967 — 09 okt 2023, 13:10
]]>