Kan er wel iets over zeggen: Je moet sowieso even goed kijken naar kentekenbewijs. Als ie met katalysator is ingevoerd, loop je altijd de kans dat dat middels een code op het kentekenbewijs is aangegeven. Dan moet ie in ieder geval voor de APK er weer op. En formeel ben je dan strafbaar.
Maar vermoedelijk is dat geen probleem. Ik zou niet teveel vermogenwinst verwachten. Ik heb geen enkele ervaring met diesel en katalysatoren, maar wel met benzine motoren en katalysatoren. Ik heb jaren geleden op mijn Alfa Spider de katalysator eruit gehaald. Dat levert op een motor die standaard een 120 pk levert een 4-5 pk extra. Waar je het vooral bij merkt is op hoge toeren. De katalysator levert natuurlijk toch een restrictie op. Bij hoge toeren is dat effect het grootst.
Bij jou met een dieseltje van 60pk en lage toeren denk ik dat het effect minimaal zal zijn.
Een ander effect is dat je vooral meer uitlaatgeluid krijgt. Bij de Spider was het mij daar vooral om te doen!! Bij een diesel zal dit ook optreden, maar ik weet niet of je dat nou wilt?
Een ander punt is dat vermoedelijk ook de afstelling van de motor moet aanpassen. Katalysator maakt onderdeel uit van het complete uitlaatgassensysteem en bepaald dus ook de tegendruk e.d. Als je 'm eronder uit haalt wordt dat anders.
JeroenStatistieken: Geplaatst door Jeroen — 27 aug 2008, 09:47
]]>