Om het goed te maken zal ik even kort samenvatten hoe ik de kleppen heb gesteld;
Als eerst de 3 moertjes van het luchtfilterhuis losmaken en en filterhuis wegnemen. Vervolgens de 5 moertjes van de kleppendeksel losmaken en de kleppendeksel wegnemen.
De ontstekingsvolgorde van de M102 is: 1-3-4-2 (voorste cilinder bij radiateur is cilinder 1 en de opvolgende cilinder zijn 2,3 en cilinder 4, waarbij cilinder 4 dus de cilinder is aan de kant van het schutbord (zie onderstaand plaatje))
Bij één omwenteling van het vliegwiel, en dus de nokkenas, komen alle 4 de cilinders aan de beurt.
Op het vliegwiel aan de voorkant van de motor kan dop 27 geplaatst worden om de motor rond te kunnen tornen, hierbij altijd rechtsom draaien!
ontsteking m102.png
Als de zuiger van cilinder 1 bovenin staat, tussen de compressie- en arbeidsslag dan staat cilinder 4 ook bovenin, maar dan tussen de uitlaat- en inlaatslag. Je kunt dit herkennen doordat bij cilinder 4 de uitlaatklep dicht gaat en daarna de inlaatklep meteen open gaat. Cilinder 4 staat dan op ‘’tuimelen’’. Door te kijken welke cilinder op tuimelen staat, kan bepaald worden welke kleppen van welke cilinder gesteld kunnen worden. De volgende volgorde moet aangehouden worden;
Cilinder 1 tuimelt, dan kleppen stellen van cilinder 4
Cilinder 2 tuimelt, dan kleppen stellen van cilinder 3
Cilinder 3 tuimelt, dan kleppen stellen van cilinder 2
Cilinder 4 tuimelt, dan kleppen stellen van cilinder 1
kleppen M102.png
Bij het stellen van de kleppen moet een voelermaatje tussen de ruimte gestoken worden, zoals afgebeeld in het bovenstaande plaatje met de twee zwarte pijlen. Voor een M102 zijn de opgegeven klepspeling als volgt;
-Motor onder 50C : Inlaatkleppen 0,15mm / Uitlaatkleppen 0,30mm
-Motor tussen 60C en 80C: Inlaatkleppen 0,20mm / Uitlaatkleppen 0,35mm
Deze waardes staan meestal ook aangegeven op een stikker, links bovenop de balk onder de motorkap.
Voelermaatje tussen de klep en de tuimelaar steken en kijken of deze passing te ruim is of juist te krap. De klepspeling is goed als de voelermaat met lichte weerstand, maar wel gemakkelijk, heen en weer gehaald kan worden. Als dit niet het geval is dan moet het moertje bovenop de tuimelaar (zie rode pijl bovenstaande afbeelding) losgedraaid worden, waarna de schroef met een kruisschroevendraaier in- of uitgedraaid kan worden. De schroef regelt de klepspeling en de moer borgt de schroef. Zowel de inlaat- als de uitlaatklep van de zelfde cilinder, kunnen op het zelfde moment gesteld worden.
Als alle kleppen gesteld zijn kan de kleppendeksel weer gemonteerd worden. Hierbij de moertjes van voor naar achter vastdraaien, in stapjes van 3Nm, naar het totaal aanhaalmoment van 15Nm.
Dan weer het filterhuis monteren, niet vergeten de rubber slang aan de onderkant te monteren op het huis... , hierbij ook uitkijken dat deze slang niet losraakt op de andere twee verbindingspunten. Als laatst nog even de boel een beetje mooi schoon poetsen en klaar is kees!
Gr, simonStatistieken: Geplaatst door Simon1991 — 05 apr 2013, 11:31
]]>