ik zit in een dilemma: ik overweeg de verkoop van mijn Ahorngelbe 220D uit 1977, die reeds sinds 2004 in bezit is en destijds gekocht is met 97.000km op de teller en zelf geimporteerd is uit Zuid-Duitsland (eerste eigenaar, boekjes, stempels, je kent het wel). De auto heeft inmiddels bijna 205.000 kilometer op de teller staan en is nauwlettend onderhouden: sinds 2007 circa 3500 euro aantoonbaar aan verspijkerd:
Sinds dat ik mijn 250D heb is met de auto maar 3000km gereden. Het probleem is dat de auto na 33 jaar (en niet gelast te zijn) wat roestblaasjes heeft bij de wielkasten achter en er een dorpelkop linksvoor wat roest heeft . Verdere punten, zoals onderkant deuren, bodem, krikpunten, ophanging, kofferbak, allemaal roestvrij. Vorig jaar na 32 jaar de originele uitlaatdemper moeten vervangen. De auto is vorige week weer APK goedgekeurd voor 2 jaar (zonder problemen!) en motorisch in uitstekende toestand: ik heb het olieverbruik vastgesteld op 0,5 liter per 7000km. Van de laatste 50.000 kilometer zijn alle brandstofbonnen bewaard en bijgehouden: gemiddeld verbruik 1 op 11,5 over 50.000km. Mijn dilemma is als volgt: ik wil de auto bij voorkeur verkopen aan iemand die er net zoveel plezier aan beleefd als ik zelf. Doe ik er wijs aan de auto eerst te laten lassen bij mijn Mercedes specialist (zal ongetwijfeld rond de 1000 euro kosten, aangezien ik het perfect wil hebben en niet van half werk hou) en dan te verkopen, of zal ik in huidige staat ook kunnen verkopen zonder er zelf ontzettend bij in te schieten? Ergo: wat is een 220D, eerste serie, bouwjaar 1977, in goede staat, ongeveer waard?
Voor zover van belang:
De auto verkeerd (op de rechterbuitenspiegel na) in originele toestand, zoals hij 33 jaar geleden de fabriek verliet. Dat wil zeggen: originele Becker Europa radio, originele brandblusser en medicamenten op de hoedenplank zijn aanwezig. Plaatwerk is strak, hoewel ik vermoed dat de voorschermen ooit zijn overgespoten aangezien enig kleurverschil op foto's waar te nemen is. Ik heb met de auto half Europa doorkruist waaronder meerdere malen op 1 dag van Rotterdam naar Zuid-Frankrijk (onder Toulouse: 1140km enkeltje) zonder problemen. Ruim 15.000 kilometer op vakantie afgelegd: Frankrijk, Andorra, Zwitserland, Slovenie, Italie, Oostenrijk, Duitsland, Pyreneeen, Alpen, ze heeft het allemaal gezien. Nooit een enkel probleem gehad onderweg. Heeft veelal binnen geslapen en staat nu ook netjes binnen in droge loods. Iemand een idee?
De foto's:
Overigens betekend dit geen afscheid van de W123-serie in het algemeen: er is gelukkig ook nog de Eibengrunne 240D uit '82. Vooropgesteld dat dit geen verkooptopic is maar een vraag over de waarde van de auto heb ik dit geplaatst in algemeen!
Post edited by: Vinnievw, at: 2010/06/10 22:34
Post edited by: Vinnievw, at: 2010/06/10 22:43<br><br>Post edited by: Vinnievw, at: 2010/06/10 22:44Statistieken: Geplaatst door Vinnievw — 10 jun 2010, 22:32
]]>