De meeste mensen hebben een uitgesproken voorkeur voor een bepaalde diesel.
Ze zijn allemaal echt wel wat verschillende qua karakter terwijl ze toch uit hetzelfde hout (eh, gietijzer) zijn gesneden:laugh:
Het feit dat de meeste taxi's 200D's waren is niet helemaal alleen omdat ze het goedkoopst waren.
Het brandstofverbruik van een 240D is vergelijkbaar bij normaal gebruik, maar bij veel stadverkeer is de 200D zuiniger. Deze heeft namelijk een kortere achterasoverbrenging waardoor hij als hij niet teveel toeren hoeft te maken zuiniger is als de grotere 240D.
Verder is een 200D vanuit zijn konstructie slijtvaster omdat hij een kortere zuigerslag heeft en daardoor lagere zuigersnelheden.
De 220D en 240D zijn vergelijkbaar, flink meer koppel dan de 200D door de langere zuigerslag en daardoor armlengte van de drijfstang. Door de langere achterasoverbrenging (alleen de 240D) toch bijna net zo zuinig als de 200D. Ik vind de 240D dan ook ideaal.
De 300D is natuurlijk een mooi stukje techniek en destijds ook iets aparts. Het is eigenlijk een 240D met een extra cylinder. Hiervoor zijn dus aardig wat aanpassingen gedaan aan het motorblok. Met zijn 3 liyer inhoud is het ook een grote motor te noemen en ik vind ze dan ook (te) veel brandstof verbruiken.
Een 5 cylinder motor is ook wat moeilijker in balans te brengen en mijn ervaring is ook dat ze eerder wat schudden dan een 4 cylinder.
Ook zijn aardig wat onderdelen 5 cylinder specifiek en dat vind ik ook weer net wat lastiger.
Sneller dan een benzine wordt het toch niet en qua brandstof ben je bijna duurder uit.
Wel heb je een machtig koppel. Het blijft toch een kwestie van smaak.
Ik ga voor de 4 cylinder!:cheer:Statistieken: Geplaatst door Weizengelb — 20 okt 2006, 12:21
]]>