moi
Ik heb een 230E 4 cilinder injectie uit '81. Volgens het (originele) boekje moet er 98 RON in. Oorspronkelijk had ik bij aanschaf er 95 in gegooid, maar stationair zat het motorblok wat te bokken voorin. Bij de garage wilde ze meteen compressies meten en kleppen afstellen enzo. Gelukkig ontdekte ik de V-power van shell en dat hielp enorm. Stationair loopt ie nog af en toe wat te schokken.
intro
Ik hoopte door een keer echt '98 te tanken de motor wel stil te krijgen. Dit is enigzins gelukt met een octaanbooster en gewone 95 RON benzine. Nu was ik erachter gekomen dat V-power eigenlijk 97 RON is. Volgens regelgeving mag Shell geen 97 RON bieden, maar alleen 95 en 98. Daarom staat het officieel als 95. Het schijnt dat het jaren geleden bij invoering nog wel gewoon 98 was, maar dat het octaangetal kort na lancering omlaag was gebracht. Ik hoopte door nu is wel 'echte' 98 erin te gooien af te zijn van het af en toe geschok. Dit hielp behoorlijk, al heb ik er pas 1 rit op van 45 kilometer, dus zo veel mag ik eigenlijk er nog niet over zeggen . Was wel grappig trouwens, vrouw achter de balie gaf me loodvervanger aan als octaan verhoger. Dit is GEEN octaan verhoger!!!
mechaniek
Voor wat ik weet waar het RON getal mee te maken heeft, is de cilinders die gevuld zijn met de brandstof/ zuurstof mix nog voor het hoogste punt tot ontploffing komen. Deze plof is dan niet veroorzaakt door de bougies. De hoger de RON, de klopvaster de brandstof. Ofwel, de minder snel de brandstof/ zuurstof mix tot ontploffing kan komen. Als een plof te vroeg is geeft dat vermogen verlies en beschadiging aan cilinders, kleppen en de bougies. Een motor kan afgesteld worden op een lagere RON door de cilinders meer ruimte geven bij het hoogste punt. Hierdoor ontstaat er een lagere druk waardoor de brandstof niet op het kritische punt word gebracht.
Tanken
Wat ik had gelezen en begrepen en gevraagd aan tank houders, is dat er bijna geen 98, of wel super plus beschikbaar is. De V-power en BP-Ultimate komen in de buurt, maar zijn geen 98 RON. Ook de BP-Ultimate is naar beneden gesteld. TinQ schijnt het niet te leveren, Texaco ook niet. Esso nog wel, maar dan moet je heel goed zoeken, of mazzel hebben. Alleen de kleinere pomp houders willen het nog wel eens leveren, maar dit zijn er tegenwoordig zo weinig. Al heb ik is gelezen over een pomp die benzine leverde waarbij het oliepeil zo stijgen, ging je rijden met de benzine die ze leverde. Dus die schuw ik na dat verhaal een beetje. Geen idee waar ik bij mij in de buurt nog 98 RON kan tanken...
Vroeger schijnt het dat er alleen normaal was, welke 91 RON was en de Super plus die 98 heeft. 95 RON kan in principe de motoren wel gewoon aan, maar 91 RON absoluut niet. Sinds er nu 95 RON op de markt is, heeft Mercedes zelf geen problemen ermee als de Mercedes eigenaar 95 RON benzine in de motoren gooit. De 98 is dus eigenlijk een 'luxe probleem' om net wat lekkerder te rijden. Mercedes geeft wel aan dat je regelmatig (elke 10.000 kilometer) je kleppen moet controleren en eventueel bijstellen.
Verbruik
Eigen ervaringen zijn dat bij mij de 95 RON ongeveer 1 op 8/9 rijd. Als ik V-power rijd doe ik 1 op 11/12. BP-Ultimate rijd 1 op 10/11 ongeveer. Iemand die hier ook over schreef, sprak over V-power dat het 1 op 12 gaf, Ultimate 1 op 11 en een andere 1 op 10.
Loodvervanger
Ik wil hier liever geen discussie over hebben binnen dit onderwerp. Loodvervangers worden toegevoegd als een motor nog lood in de benzine nodig heeft om ervoor te zorgen dat de cilinder koppen niet zo snel slijten. Tegenwoordig zitten in de speciale benzines (V-power/Ultimate enzo) loodvervangers die de functie van lood overnemen. Kan je gewoon klakkeloos gebruiken, als we het hebben over de W123. Het onderwerp Loodvervanger is gewoon een geheel ander onderwerp.
Eigenlijke vraag
Ik wil graag weten wat jullie vinden van wat ik hierboven heb geschreven over RON 98 voor onze motoren. Moeten de tanks eigenlijk gevuld worden met 98 RON of zou de '97' RON van Shell geen probleem hoeven te zijn?
Weet nog niet of ik een lager verbruik heb met m'n 95 + octaan booster. Het is wel duurder per tank. Iets van 5 euro extra. Booster is 10 euro per tank en een tank is iets van 35-40 liter. Verschil tussen 1.66 euro 95 RON met een tank en 1.81 euro voor V-power met een tank is iets van 5 euro nog wat. 10 - 5 = 5 .Statistieken: Geplaatst door DouweMeer — 15 mei 2013, 12:14
]]>