Ik heb zo'n apparaat. Een 300 diesel uit California.
Voordeel is dat je, als je een goeie treft, een 100% harde auto hebt. Waar je dus in ieder geval geen carrosseriewerk aan hebt.
Nadelen zijn er ook genoeg.
Het duurste is de airco. Deze heeft een elektrische kachelkraan, een zogenaamde "koekoeksklok". Deze zit onder de motorkap en is bijna altijd stuk. Of gaat stuk. Nieuw kost hij 1300 euro ofzo. Het schijnt dat via USA import 600 euro ook mogelijk is. Dit is zo'n kwetsbaar ding dat zelfs een nieuwe het vaak maar kort volhoud. De remedie is om er dan maar gewoon een handbediende kachelkraan in te zetten. Of de hele kachel incl bediening over te zetten uit een Europese auto.
Die kachelkraan is eigenlijk het enige wat echt duurder is dan bij een gemiddelde Europeaan. Verder is de motor enzo eigenlijk hetzelfde. Vaak zit er bij de diesels een egr-systeem op. Meestal is dit al afgekoppeld.
De verlichting is net anders. Alleen de koplampblakers voor 't dim en grootlicht worden vervangen om in Nederland de weg op te mogen. Verder is alles te vervangen door Europese verlichting, mocht het Amerikaanse spul niet meer leverbaar zijn.
Alles elektrisch, geeft natuurlijk meer kans op storing. Voor de ramen heb ik daar geen problemen voor ondervonden. Dat mechaniek is ook zeer degelijk. Het elektrische schuifdak gaat bij mij zwaar. Dus daar moet ik een keer mee bezig. Overigens kon ik de onderdelen voor dat schuifdak gewoon bij de dealer halen.
Volgens mij zijn alle Amerikaanse delen ook gewoon hier bij de dealer te bestellen.
Het interieur is vaak beduidend minder dan bij Europese auto's. Zo is 't dashboard bijna altijd gescheurd. En echt leren bekleding (heb ik) is meestal verschenen, evenals het tapijt.
Voor een goede Amerikaan (Roestvrij) moet altijd minimaal 6000 euro betaald worden.Statistieken: Geplaatst door Paul Snip — 23 nov 2006, 00:48
]]>