Ruim vier jaar geleden kocht ik mijn 280TE met de bedoeling hem als boodschappenwagentje te gebruiken, maar inmiddels is de auto veel meer dan dat geworden. Ik ben het model in de loop der jaren steeds mooier gaan vinden (en dat voor iemand wiens hart eigenlijk bij grote oude Amerikanen ligt) en durf nu met stelligheid te beweren dat deze auto pas na mijn dood van eigenaar zal veranderen. Ik heb er in die vier jaar ook aardig wat geld in gestoken om de auto stukje bij beetje zijn oude glans terug te geven, waar ik maar niet al te erg over moet nadenken om buikkramp te vermijden. Zo gaat het nu eenmaal als je een oude auto bezit.
De 280TE is ook nog eens met stip de meest betrouwbare auto die ik ooit heb bezeten. Draai het sleuteltje om en binnen een tel slaat hij aan, punt. Dat is bij mijn Amerikanen wel eens anders! Slechts eenmaal heeft hij me laten staan, toen de regelunit van de electronische ontsteking bleek te zijn overleden. Maar dit was maar een kleinigheid en na een telefoontje naar Hapert had ik de dag erna een vervangende unit, die ik helemaal zelf (ja, lach maar schamper, maar ik heb twee linkerhanden) gemonteerd heb.
Toch zijn er twee zaken die ik wat minder aan deze verder fantastische auto vind. Het eerste betreft de versnellingsbak en dan met name de hoogste versnelling. Ik heb wel eens de indruk dat hij de vierde trap helemaal niet bereikt, want het motorgeluid boven 100 km/u. is echt aanzienlijk, net alsof de motor veel teveel toeren draait. Desalniettemin ben ik er door goed luisteren achter gekomen dat hij daadwerkelijk opschakelt naar vier, hoewel het verschil met de derde versnelling minimaal is. Mijn vraag is dan ook: is het normaal dat zo'n zescylinder (met 340.000 km. achter de wielen) het als het ware uitschreeuwt(beetje gechargeerd, maar jullie begrijpen hopelijk wat ik bedoel)?
Mijn tweede eeeehhmm, irritatie betreft het weggedrag. Over een rimpelloos wegdek is de Benz bijzonder comfortabel, maar als je over verkeersdrempels rijdt (en dan bedoel ik niet die lanceerplateaus die in woonwijken liggen, maar de milde variant, zoals je die op 60 km wegen aantreft) is er toch wel sprake van, wel, gestuiter. Wat dat aangaat is mijn afgetrapte W124 een stuk comfortabeler, want die glijdt moeiteloos over dat soort drempels heen. Ik heb al gekeken naar het niveau van de hydraulische olie en de auto komt ook elke keer netjes op hoogte als je hem start, dus ik vermoed dat het gehobbel gewoon inherent is aan een onbeladen stationcar, waarvan de veren berekend zijn op een halve ton lading. Zit ik daarmee goed of ben ik nu aan het raaskallen?
Afgezien van de bovenstaande "minor drawbacks" ben ik dik tevreden met mijn Benz en ik hoop er nog heel lang plezier van te hebben, in elk geval tot de benzine drie Euro per liter gaat kosten, want hij lust wel een slokje....
Kees.Statistieken: Geplaatst door Cornelis Stavenuiter — 28 okt 2014, 18:34
]]>