We stapten weer uit en wijzigden onze plannen, 'die auto komt later dan wel' mopperde ik en we trokken de voordeur weer dicht. Troosteloos bleef de Saharagelber alleen achter.
Ik had er geen tijd voor, geen tijd, terwijl ze dat mij nooit geflikt had, nooit laten staan en altijd klaar om een rit te maken.
Nu ging ik er zo mee om, eenvoudig weg gedacht 'Hee, dat is ff lekker, wat nu weer?' en besloot er later maar eens naar te kijken.
Het is een Mercedes, die gaat toch niet stuk? En dan ook nog eens na een 28500km zou het hier in Almere voor het eerst zijn dat ze het niet meer doet? Na wat dagen te hebben rondgefietst en de auto van mij moeder geleend te hebben moest ik de Benz toch klaar maken voor mijn nieuwe project in Apeldoorn, waar ik toch weer ruim 160km per dag van haar ga vragen. Dus puur uit eigen belang ging ik maar eens kijken waarom 'die auto' het opeens niet meer deed, waarom 'ik in de steek' gelaten was.
Met grote voorzichtigheid en lood in mijn schoenen liep ik zonder haar recht aan te kijken naar de berijdersdeur en opende de motorklep van binnen uit. Daarna benaderde ik het motorruim en controleer als eerste maar eens de peilstok van de automaatbak, want als de motor start maar de Benz wil niet meer voor- of achteruit moet het toch iets met de overbrenging te maken hebben. Ik had in Afrika ook al lekkage gehad en er zat afrikaanse ATF olie in, wie weet is daar wat mee, het zag er op de terugweg in Europa al iets bruinig uit wist ik me nog te herinneren.
Ik trok de peilstok er uit en zag onder aan een smerige derrie hangen. Schuldgevoelens schoten door mijn lijf, wat is dit voor een meuk? Wat heb ik haar aangedaan!?!
Vind je het raar dat de Benz geen kant meer op wil? 'Daar gaat we wat aan doen hoor' en ik tapte schijnheilig op het spatbord, in de hoop dat ze me na een oliewissel niet zou laten staan, gezien mijn nonchalante ondankbare optreden. Met een pannetje onder de auto tapte ik de olie voor de deur af, tevens ook van de koppelomvormer, want die troep moet eruit. De smerige drek die daar uit kwam leek meer op een bedorven jus die veel te dik is. Ongelooflijk, vind je het gek dat er geen beweging meer in te krijgen is?
Om te zorgen dat deze meuk eruit gaat besloot ik er van boven nog een litertje ATF olie door te spoelen zodat de resterende derrie er mee uit liep. Ik pakte daarvoor nog de bus met de in Afrika gekochte ATF olie wat ik er toch niet meer in zou gooien daar ik inmiddels netjes in NL gekochte ATF olie in de schuur had staan.
Nadat ik de bus achteruit de auto gehaald had schroefde ik de dop eraf en hield ik de bus boven het vulgat en hield de fles steeds schuiner tot ik tot het besef kwam dat ik hem inmiddels al op zijn kop had. Hij was toch nog voor de helft gevuld?? Wat is hier aan de hand? Ik liep er mee naar de schuur en zag in het volle TL licht dat de fles inderdaad half vol was maar dat het een vaste vorm had aangenomen!
Ongelooflijk, dan nog mazzel gehad dat het in de auto uberhaupt nog vloeibaar is! Wellicht dat het toch nog voldoende vermengd was met de oorspronkelijke ATF olie, anders had ik de complete bak uit elkaar kunnen halen of de automaatbak met een verfdroger kunnen gaan verhitten tot dat het frituurvet weer vloeibaar zou worden.
Inmiddels is de Benz weer beter en wordt ze weer dagelijks ingezet maar nu met echte europese ATF olie.
Ik wissel het volgende week nog maar een keer voor de zekerheid, net nog even gekeken maar het is weer netjes rood. Ik kan wel zeggen dat ik mazzel heb gehad met die troep. Ik heb de vijf cilinder maar weer even vertroeteld met een motorreiniging en keramiekbehandeling om mijn schuldgevoel af te kopen.
groeten van een blije Jurgen en blinkende Saharagelber.<br><br>Bericht gewijzigd door: jurgen, op: 2006/12/05 22:41
Statistieken: Geplaatst door Jurgen — 05 dec 2006, 00:42
]]>