Hierover zou ik toch ook een paar dingen kwijt willen...maar waar te beginnen want er zijn hier eigenlijk een paar onderwerpen.
Ivm de O- plaat, de wetgeving is idd veel beter geworden maar eigenlijk klopt ze niet echt... ik besprak het onlangs nog met iemand van de keuring (ook in 't geniep een oldtimer liefhebber) want diezelfde wetgeving geldt ook voor een wagen van bijvoorbeeld 100 jaar oud die ms origineel zelfs geen grootlichten of richtingaanwijzers heeft. Dat roept toch al wat vragen op ivm veilgheid dagelijks op de openbare weg? Ik hoor dat wij (belgie) in 2017 de wetgeving voor oldtimers opnieuw zullen aanpassen maar dat gaat blijkbaar enkel over de minimumleeftijd die wordt opgetrokken naar 30 jaar ipv 25. Nu, voor mijnen Angus (300TD) geen probleem, hij is nu al bijna 33 jaartjes oud
Maar als je er verder over nadenkt, neem nu in mijn geval; ik wil niet meedraaien in de (d)evolutie van deze tijd. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik het goed vind dat mensen zoals ik de mogelijkheid krijgen om op deze manier geld te besparen. Waarom zou ik een nieuwe(re) wagen moeten kopen waardoor ik afhankelijk wordt van een garage omdat er teveel electronica mee gemoeid is, een nieuwere wagen die trouwens ontworpen wordt/werd vanuit het standpunt dat hij nu ook niet TE lang mag meegaan? Of in een slechter geval dat ik een gloednieuwe koop (dan liefst een hybride) en nog eens mag beginnen afbetalen ook?
Vanuit economisch standpunt is dat de slechtste investering die je kan maken want je steekt meer geld in iets dat, de dag dat je het gekocht hebt al, minder waard is. Soit, dat is nu nog een andere discussie
Een degelijke Mercedes, Saab, Volvo, BMW, zelfs Opel en nog een deel waarschijnlijk, die nu net 25 jaar oud wordt en in goeie staat verkeert is naar mijn mening veilger en beter dan een nieuwe(re) wagen in dezelfde prijsklasse, punt. Als je de wagen zelf kan en mag onderhouden en herstellen en je kan voor minder dan 100 euro/jaar ermee rondrijden via een O-plaat dan doe je dat toch gewoon? Waar het grote verschil ligt zijn de taxen op een oude 'vervuilende' motor... Voor een O- plaat trekken ze zich daar niet van aan. Nu, er kan dan nog gediscussieerd worden over de emmissienormen, milieu enz. maar mijn bak heeft meer dan 860.000km op de teller en behalve onderhoud en normale slijtage heb ik geen kosten. Naar mijn mening is dat veel duurzamer en ecologischer in vergelijking met de gevolgen globaal inzake de massaproductie in de autoindustrie. Mochten er niet verdomd veel regels en taxen verbonden zijn aan het maken van bio- diesel dan deed ik het...
Dit gezegd zijnde ga ik over naar een ander onderwerp die hier even werd aangetoetst, namelijk het ombouwen enzo.
Ik zou ook voorstander zijn van het jaarlijks (of 3 jaarlijks) onderwerpen aan een oldtimer keuring, gewoon voor de basics. Want om eerlijk te zijn, we zijn niet allemaal proffessionelen of amateurs en liefhebbers... sommigen onder ons kunnen serieus misbruik maken van de huidige wetgeving en het zou spijtig zijn moest de wetgeving in ons nadeel veranderd worden omdat er teveel 'gesjoemeld' werd...
De echte kenners/ liefhebbers onder ons zullen daardoor met de gebakken peren zitten. Hetzelfde is het 4x4 milieu in Belgie overkomen blijkbaar, dat ben ik nu aan het ondervinden want ik heb net een oude landcruiser gekocht in Nederland... de papieren en keuring ervan lopen ook niet bepaald van een leien dakje Hij is nog net geen oldtimer en had geen gelijkvormigheidsattest.
Ik veronderstel dat het bij Mercedes hetzelfde verhaal is: Als je wagen niet origineel is en er zijn voor de keuring aanzienlijke veranderingen zoals verhoging/verlaging/bandenmaat/breedte/accessoires enz. dan wordt je genoodzaakt om de wagen als uniek voertuig te klasseren. Dan wordt de auto volledig opgemeten door de dealer zelf, wordt daar een verslag van gemaakt, eventuele aanpassingen kunnen dan gemaakt worden zodat je van hen een goedkeuring/verklaring/certificaat krijgt. Een proces dat inderdaad een paar maanden duurt maar waar een wil is, is toch een weg! Je beslist natuurlijk zelf hoeveel tijd en energie je daarin wil steken en 't is een feit; ze maken het niet echt gemakkelijk als je niet in een vakje past en vaak weten ze ook zelf niet hoe het in elkaar zit... ( Zo ben ik een paar jaar geleden serieus tegen de lamp gelopen) Dus opletten is de boodschap.
In mijn geval nu met de Toyota moet ik bijvoorbeeld verklaren dat de ARB bumber en winch geplaatst zijn vóór mei 2007 (dat weet ik natuurlijk niet maar als ik verklaar dat de eigenaar dat verklaard heeft is het ook goed) bizar maar waar... of die datum nu te maken heeft met een wetgeving of iets specifiek met Toyota weet ik niet.
Dan komt nog het addertje onder het gras: Blijkbaar zijn veel zaken 'vrij voor interpretatie' en hangt de geslaagde keuring voor een groot percentage af van de controleur zelf!
Om dan terug te keren naar het onderwerp van Dompie, volgens mijn verzekeraar kan je een O-plaat aanvragen voor dagelijks gebruik, dan wordt je toch jaarlijks aan de volledige gedetailleerde keuring onderworpen maar wel aan dezelfde tax en verzekering van oldtimer. Qua verzekering zijn er ook een paar opties: Je kan hem als 2de wagen laten verzekeren met je zoon als chauffeur en dat voor een beperkt aantal kilometers bijvoorbeeld...
Ik weet dat ze hier zot zijn op foto's dus ik zet er eentje bij van mijn nieuwe grol, gene Mercedes maar toch
Ik probeer nu voor een gewone keuring en ombouw naar lichte vracht, een klein lijstje al dus hopelijk niet teveel tegenslag...
$_85.JPGStatistieken: Geplaatst door FlamingRabbit — 25 okt 2015, 19:05
]]>