Maar dan moet alles 100% op orde zijn. zoals kleppen, ontsteking en brandstofsysteem. Ikzelf heb alleen ervaring met de Kjetronic, deze functioneert met een veel onderdruk gestuurde onderdelen. B.v. de warmloopregelaar die de brandstofdrukken reguleert zowel in koude als warme toestand. Werkt deels elektrisch en deels met onderdruk. Daarnaast hebben deze systemen vanaf het 2e type >1982 de Schubabschaltung ingebouwd. Deze regelt op vergelijkbare manier brandstofbesparing tijdens deceleratie. Ook de ontsteking en automaat functioneert deels met vacuüm. Dit hele onderdruksysteem moet 100% potdicht zijn. Kleine lekkages d.m.v. poreuze slangetjes/O-ringen etc. ontregeld het systeem en het verbruik gaat significant omhoog. Afijn, om dit systeem op orde te krijgen kan een behoorlijk lastige puzzel zijn wanneer je niet weet waar en hoe te zoeken. En er zijn niet meer zo veel monteurs met gedegen kennis en volledig uitgerust met de apparatuur om de kjet te controleren. Zoals de schubabschaltung dient men feitelijk al rijdende door te meten, ga daar maar aanstaan zonder rollenbank in de garage.
Krijg je die hele klimbim 100% op orde dan heb je met de M110 qua betrouwbaarheid een van de beste benzinemotoren die MB ooit heeft gemaakt. Je vind deze motor nog terug in de G modellen lang nadat de W modellen al uit productie waren. Wanneer deze motor in orde is en haar vertroeteld en goed en op tijd onderhoud rijdt je er op je gemak zonder problemen 500.000km mee rond.
M110 E aanschaffen heeft ook zijn haken en ogen... In meeste gevallen is de warmloopregelaar wel gaar na >30 jaar gebruik. Deze is al heel wat jaren uit productie en kun je enkel nog laten reviseren bij Bosch zelve waar ook leuk prijskaartje aan vast hangt. En dan moet je eerst nog even de specialist vinden die uitgerust is dit zonder twijfel te diagnosticeren. Met een multimeter en een schroevendraaier kom je er niet uit.
Ik heb 10 jaar geleden de warmlaufer en de schub laten reviseren via een Bosch Classic service in Duitsland en dat heeft me toen ook al €1550 gekost. Wat het tegenwoordig kost weet ik niet, maar beslist niet minder. Maar het was toen wel terug naar 1 op 10 verbruik.
Een voordeel van de M110 is de dubbele distributieketting, deze is naar verhouding onverslijtbaar... Dit kun je van de M102 met enkele ketting niet zeggen. Deze moet dan ook op voorschrift elke 100.000km vervangen worden. Dus koop je een M102 met hetzelfde brandstofsysteem dan is naast bovengenoemde het advies te achterhalen wanneer de DBketting het laatst vervangen is. En deze toekomstige klus eventueel van de aankoopsom in mindering te nemen. Is ook geen goedkoop klusje, zijn heel wat liters benzine.
Statistieken: Geplaatst door Zozo — 01 aug 2022, 08:27
]]>