Het geeft niet dat je dat gezegd hebt, ik bedoel het ook niet negatief naar jou.
Maar het zou wel eens goed zijn dat de mensen weten waar een keurmeester op moet letten, als hij een steekproef heeft moet hij het weer verantwoorden aan een steekproefcontroleur van de RDW.
Toch wil ik nog graag even op jouw punten reageren om een beetje en beeld te geven van hoe en wat.
Als een band matig is moet een keurmeester hem zelfs per centimeter controleren. Het profiel van een band moet 3/4 van het loopvlak (vanuit het midden gemeten) minimaal 1.6mm hebben.Als er 1 dwarsgroef minder dan 1.6mm is is het afkeur. Ik heb dit zelf een keer met een collega meegemaakt. Zit het profiel tussen de 1.6 en 2.5 dan is het een adviespunt wat op het keurrapport vermeld moet worden.
Verder moet de band op meerdere dingen gecontroleerd worden. Bv. droogtescheuren waar het canvas niet zichtbaar mag zijn, canvas breuken e.d.
Een uitlaat moet deugdelijk bevestigd zijn en over de volle lengte gasdicht zijn, uitzondering zijn afwateringsgaatjes in sommige types.
Het beoordelen van roestschade mag NIMMER met een scherpe hamer, hiervoor dient het keuringsstation een bolhamertje te hebben waarmee geklopt mag worden. Let wel je hebt ook mensen die doelbewust de boel proberen te verdoeselen, hier moet een keurmeester wel letten.
Voorzover ik weet hoeft niet elk keuringsstation over een rollentestbank te beschikken, maar als je geen rollentestbank hebt moeten de remmen zeker goed gecontroleerd worden op werking e.d. en tijdens een proefrit kan dan de remvertraging gemeten worden met een remvertragingsmeter.
Zo zie je maar dat er best wel veel komt kijken, want hier heb je maar een heel klein stukje van een keuring. Ik zie het ook niet als kritiek maar denk dat het wel belangrijk is dat mensen eens weten wat er voor een keuring komt kijken.
En vergeet vooral niet dat de APK maar minimale veiligheidseisen zijn! Dus een net gekeurde auto hoeft niet een heel jaar goed te zijn.
Hoop iets verduidelijking gegeven te hebben
Groet
HenkStatistieken: Geplaatst door Citrobenz — 13 jul 2007, 19:06
]]>