Bij het remgedeelte wordt uitgebreid stilgestaan bij ABS. Inderdaad, gewoon zo hard als je kan trappen op dat pedaal en niks anders. Bij de meeste systemen hoor je dan ook de ABS pomp een behoorlijk kabaal maken. Niet laten afleiden, gewoon dat rempedaal maximaal in trappen. Op moderne auto's is tegenwoordig wat minder pedaaldruk nodig, maar toen kwam het regelmatig voor dat met name vrouwen gewoon niet genoeg kracht hadden om het rempedaal tot "in" in de beveiliging te trappen.
Maaarrrr, wat ze je ook leren dat je inderdaad met de juiste remtechniek sneller zonder ABS dan met ABS tot stilstand komt! De KNAC had toen een VW Golf met ABS wat je met een eenvoudig schakelaartje aan of uit kon zetten. En zelfs bij een relatief lage snelheid van 50 km/u kon aan het einde van de ochtend vrijwel alle cursisten dat Golfje zonder ABS sneller tot stilstand brengen dan met! Scheelde al gauw een paar meter!
Overigens doe je deze cursus met je eigen auto. Golfje was er alleen om het wel/geen ABS effect te demonstreren. De remtechniek die de KNAC toen doceerde was de volgende:
- Zo hard als je kan de rem intrappen, vervolgens als je wielen blokkeren, beetje van het pedaal komen en net tegen blokkeren blijven remmen. NIET pompen! In no-time heb je dit onder de knie. Het probleem is natuurlijk om dit ook in de dagelijkse praktijk te doen. En bij een echte noodsituatie zie je de meeste van ons natuurlijk gewoon zo hard als we kunnen op het rempedaal stampen. En dan is het met ABS toch maar beter
JeroenStatistieken: Geplaatst door Jeroen — 06 dec 2008, 09:46
]]>