Het grootste probleem is de aanschaf van een toerenteller. Ze werden voor de diesels niet als optie geleverd in Europa, alleen in Amerika. De toerenteller was wel beschikbaar als aftermarket-optie. Op de werkplaats CD staat de inbouwprocedure beschreven. Er zijn dus weinig van op de markt en bij laag aanbod zal de prijs omhoog gaan.
Veel Amerikaanse toerentellers werken met een sensor bij de krukas en een signaalversterker. Als je zo'n toerenteller ziet op ebay, dan krijg je die sensor en die signaalversterker er meestal niet bij. Let daar dus op. Signaalversterkers hebben overigens de neiging om kapot te gaan. Sensor en signaalversterker zullen wellicht nog wel nieuw te koop te zijn, maar zijn dan vast niet goedkoop.
Aansluiting op klem W van de dynamo is vrij gemakkelijk, maar daar moet je de bijpassende toerenteller voor hebben. Zijn volgens mij zeldzamer. Voor een klem W-aansluiting moet je in de meeste gevallen de dynamo eraf halen en openschroeven.
In mijn topic is nog een link opgenomen naar een Duitser die krukastoerentellers kan opbouwen naar W-aansluiting toerentellers.
Statistieken: Geplaatst door Govert — 05 feb 2009, 09:00
]]>