Het stuk tekst van Jan280CE is wel glashelder, een keurige handleiding om het etiket van je net aangekochte olieflaconnetje even langs te leggen.
Uiteindelijk is iedere norm of norm-aanduiding een vorm van marketing. Degene die de voldoende financiele middelen heeft zorgt voor een norm die zo breed mogelijk de concurrentie de pas afsnijdt. Die fabrikant heeft dan voorlopig weer wat voorsprong op de anderen.
Voor de consument werkt dat aan de ene kant gunstig, want er ontstaat een soort verplichting voor fabrikanten om bepaalde kwaliteiten proberen te gaan behalen. Anderzijds maakt iedere norm en keurstempel het product duurder. De norm commissies e.d. moet er ook uit betaald worden.
Wil je een bepaalde keur-norm op je product, zoals in Nederland bijvoorbeeld KOMO, dan moet je zelf als fabrikant een product en z'n kwaliteit omschrijven en aanbieden. KOMO zal dan beoordelen of jij je voortaan zelf aan je eigen opgestelde norm houdt. Men bepaald dus zijn eigen kwaliteit, maar ja, het staat leuk van die keur-merk icoontjes e.d. Uiteindelijk zegt het niks over het product zelf.
Ik blijf onveranderd: Ieder mooi zelf weten, ik haal m'n kannetje olie bij de automaterialenzaak. Heb je de gulden middenweg en nog wat korting ook, maar ik verrek het om bij Mercedes 20euro per liter neer te lappen, dat heel misschien mogelijke verschil in kwaliteit ga je niet merken, alleen in je portemonnee.Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 02 maart 2009, 08:56
]]>