Je moet de randen er zeker van blank slijpen, anders last het voor geen meter. De las spettert dan om je oren, je brand nauwlijks in, er komt groene giftige damp vanaf en er vliegen vlokjes 'watten' door de lucht. Als je de randen blank maakt, werkt het zoals gewone staalplaat.
Het blank maken doe ik met een lamellenschijfje op de slijptol, ongeveer een centimeter breed en aan beide zijden. Anders komt vanaf de achterzijde alsnog een hoop vuiligheid vrij.
Ter plaatse van de las doet de zink bescherming dan niks meer, maar midden op de vlakken en van binnenuit bied het nogal licht wel wat bescherming.
Brandstofleidingen:
Als ik er te dicht bij in de buurt kom dat de warmte of vonken er invloed op kunnen hebben probeer ik ze in te pakken. Dat kan met oude stukken leer van een oude jas of lashandschoenen o.i.d. Maar je kunt ook even een stuk staalplaat knippen en vouwen wat als scherm er voor gezet wordt op welke manier dan ook. Leidingen afdoppen zou ik zo veel mogelijk beperken omdat dan de kans op brandstof dampen veel groter wordt en dat is nog gevaarlijker dan gewoon een gesloten leiding. Wel speciale aandacht als je dicht bij de aansluitingen aan het werk bent, dus waar stalen leidingen overgaat in rubber slangen!!
Staal en lasdraad soorten:
Ik gebruik gewone standaard lasdraad, ken de legering niet uit m'n bol, maar koper is er wel een bestandsdeel in. Er is ook gewoon rvs lasdraad verkrijgbaar, daar kun je gewoon staal mee lassen. Andersom ook, rvs kun je gewoon lassen met 'staaldraad'. Probleem is dat je las dan niet roest vast is. Wil je rvs na laswerk roestvast krijgen, moet je het toch beitsen en passiveren. De hitte van het lassen en het stollen van het smeltbad tast het oppervlak van rvs op en rondom de las aan waardoor invloed van buitenaf het rvs aan kan tasten, oxideren (vocht en zuurstof) dus. Met het beitsen en passiveren sluit je eigenlijk als het ware de oppervlakte laag van het rvs weer af, de porien stop je dicht.
Corten staal kraakt heel erg als je het knipt, er komen meestal behoorlijke bramen aan. Het buigt vrij makkelijk dus voor moeilijke vormen kun je het goed gebruiken. Het is een taaie staalsoort. Het last prachtig, heel eenvoudig. De oxidelaag als de lak het laat afweten beschermd het materiaal waardoor het niet zomaar door rot. Bij dunne plaat is het effect echter wel beperkt.
Wat je ook toepast, conserveren moet je het altijd. Na het lassen met een zachte staalborstel de las schoonmaken is net zo belangrijk. Kijk wat wil je. Als je corten hebt gebruikt, en de oxidelaag is zichtbaar rot hij niet verder door, maar je ergert je toch aan die roestvlek. Op die plek heeft de hechtprimer niet goed dienst gedaan. Je gaat dan toch weer opnieuw spuiten. Dus eigenlijk maakt het niet zo veel uit wat je gebruikt, het is altijd goed. Het belangrijkste zit in de afwerking die na het lassen komt.Statistieken: Geplaatst door JantjeV8 — 08 mei 2009, 17:26
]]>