Ik heb overigens orthopedische rugleuningen als optie in de auto (ik was inderdaad ook een orthopeed nodig na een flinke rit) en stoelverwarming (blijkbaar, niets van gemerkt).
Eerst de stoel eruit, en de bekleding los halen door er op te gaan zitten en dan het leer onderaan de stoel uit de gleuf schuiven. Er uit gaat makkelijk....
2012-08-19 14.03.42.jpg
Het is wel een frustrerend klusje omdat je eerst die klipjes open moet priegelen: dat gaat het best door ze met een schroevedraaier open te wrikken (dus naar buiten toe). Als je ze met een tang open'breekt' (dus naar boven toe) sluiten ze moeilijker als je ze er weer op zet.
2012-08-19 14.10.19.jpg
Ik had hetzelfde verensetje als mijn voorganger, dus 3 hoge en 3 lagere veren. Bij mij was ook de voorste veer voorzien van spiralen, die niet in het verensetje zat: die heb ik niet vervangen. De lege plek achter de voorste veer heb ik ook opgevuld met een hoge veer, en de veer op positie 3 heb ik ook vervangen voor een hoge veer.
Daarna de volgende 2 lagere veren ook vervangen. De laatste en achterste veer zit behalve aan de zijkanten ook aan de achterkant met een clip aan het frame vast. Omdat ik daar erg slecht bij kon (kan volgens mij alleen als je de rugleuning verwijdert) heb ik de nieuwe veer daar maar onder gezet en op zijn plaats gehouden met tie-raps.
Ook heb ik de veren niet weer vastgeklemd in het onderste zwarte frame: ik weet niet of ik daar last mee ga krijgen maar volgens mij kunnen ze zo geen kant op. Mocht het toch tegenvallen laat ik het hier weten.
2012-08-19 14.10.12.jpg
De rand van de bekleding weer terug in de gleuf van de stoel was echter nog wel even een rotklus: de rand in de bekleding is van een soort karton gemaakt die is gaan brokkelen en dus slapper en dikker is geworden. Tip: begin aan de voorkant van de stoel en werk dan naar achteren, anders loop je risico de bekleding er scheef op te monteren.
In totaal dus 5 veren geplaatst van de 6 die in het setje zaten. Mijn setjes komen ook gewoon van SJS-carstyling uut Berlijn, prima spul!!
Bij mij waren 3 veren gebroken. Los van de gebroken veren waren de oude veren merkbaar slapper en geven dus veel minder steun. Doordat ze gebroken waren zat ik ook scheef, met als gevolg een zere rug: met als sneue prutsoplossing kleedjes over de stoel en rugsteuntjes, maar dat zat nog steeds niet goed.
Het verschil is echt heeeeeeel groot: ik zit nu weer heerlijk, recht en goedgeveerd. Het provisorisch repareren van gebroken veren (zoals de buisjes er over in de foto hierboven) of het opvullen met vilt o.i.d werkt echt NIET! Vervangen voor nieuwe is echt een aanrader, zeker gezien de geringe kosten voor nieuwe veren! Ik kwam voorheen gebroken uit de auto na een lange rit, maar ik vermoed dat dat nu niet meer gaat gebeuren. Nadeel is wel dat ik nu, nou de veren wel steun geven, wel veel hoger zit zodat ik met mijn hoofd nu het dak raak, ook in de laagste stand van de stoel. Oplossing: gewoon de leuning kantelen
Totale knutseltijd: ongeveer 2,5 uur. Strakke tijd wel voor zo'n klus, toch?Statistieken: Geplaatst door Adorex — 19 aug 2012, 19:59
]]>