Ik ben Bram en rijd al 6,5 jaar naar volle tevredenheid in een saharagelbe 300TD. Zeven jaar geleden zag de auto er zo uit;
IM002270.JPG
IM002271.JPG
Ik heb toen het nodige laswerk uitgevoerd, en in de loop der jaren is er ook het nodige aan gerepareerd. Grootste verbetering is het gereviseerde stuurhuis, wat een genot.
Laatste twee jaar wel slecht behandeld. De radiator lekte al een jaar, hele winter op drie gloeipluggen gereden, en hij bakende overal zijn terrotorium af met olie zeg maar.... In die tijd ook één keer gewassen, kortom verwaarloosd.
Een aantal weken geleden ben ik met de auto op het punt gekomen, doe ik hem weg, of knap ik hem voor de tweede keer op!? De auto heeft mij in zeven jaar tijd maar één keer in de steek gelaten, dat was mijn eigen schuld. Het brandstofvoorfilter raakte verstopt toen ik op zonnebloem olie ging rijden. De olie weekte al het vuil van de voorgaande 25 jaar los, zo heb ik twee verstopte voorfilters gehad. Maar na de tank er onder vandaan geklust te hebben en goed gereinigd te hebben een jaar lang probleemloos op zonnebloemolie van de lidl gereden. Destijds 59 cent per liter! Na een jaar werd de diesel goedkoper, en de zonnebloemolie duurder. Sindsdien weer gewoon op diesel gereden. Probleemlöss...
Je raad het al, we gaan nog geen afscheid nemen van deze wagen! Hij bevalt mij veel te goed, na zeven jaar trouwe dienst ga ik hem weer eens flink onder handen nemen.
De laatste weken een nieuwe radiator ingebouwd, gloeipluggen vervangen (was even zoeken, het is een omgebouwde trekgloeier naar snelgloeier of zoiets.. maar uiteindelijk gevonden) en het olielek opgespoord. Dat gaan we ook aanpakken.
Als dat voor elkaar is, gaat is het ijzerwerk aan de beurt.
Nou ja, ik zal mijn eerste post bij "diesel specifiek" gaan plaatsen, en hoop nog veel aan het forum te hebben!Statistieken: Geplaatst door Bram300TD — 29 okt 2011, 17:15
]]>