Als kind had ik een blauwe Dinky Toys Mercedes 250 SE. Ik was gefacineerd door het model, de bijna rechte lijn van motorkap tot kofferbak. En: er zat een batterijtje in, als je op de achterwielen drukte, dan gingen de remlichten branden. Fantastisch! Heel wat slapeloze uurtjes onder de dekens doorgebracht.
Dinky_MB-250SE.jpg
Die auto heeft steeds een beetje in m'n achterhoofd gespookt. Ik wilde altijd nog eens een ouderwetse auto hebben, en dan het liefst een Mercedes, maar dat leek me tamelijk onbereikbaar. Eind negentiger jaren kwam het er van. Een kennis had een (blauwe!) W123 280 Coupé in de aanbieding (waarover op een andere plek meer). Eigenlijk was-ie me nét iets te sportief en nét iets te jong, maar mán, wat een wagen! Dus was ik verkocht.
t0103.gif
Na verloop van tijd realiseerde ik me dat ik tóch "ouder" wilde. De Coupé ging op stal, want er kwam een (blauwe!) Strichacht voorbij, een W114 250:
1_250_GroteKerkhof.jpg
In zeven jaar tijd is-ie bijna helemaal gerestaureerd: ijzerwerk, techniek, alles gereviseerd of vernieuwd. Veel tijd en geld er ingestoken, en toch wilde het maar niet boteren tussen mij en die Blauwe. "Het gevoel" wilde maar niet komen. Natuurlijk is het een prachtige luxe wagen, met z'n zes-cylinder en z'n comfort. Natuurlijk is-ie bijna af (alleen nog strak maken, spuiten en de bekleding). Maar er wás iets.
Toen kwam op een dag dit voorbij, gewoon zomaar op Marktplaats:
foto3_400x300.jpg
Na 300 meter proefrijden wist ik het al: dát was het dus, een gewoon simpel dieseltje, met een bakkie achter en een bankje voor. Ik ben meer arbeider dan directeur. Dit is m'n Grote Liefde geworden. Een Ponton-bestel uit 1961 (W121 190 Db).
En nu kan de rest dus opgeruimd worden. En zo heb ik mij hier dan ingeschreven, in de hoop dat ik iemand een plezier kan doen met de Coupé (maar daarover op een ander plek meer).
Overigens was m'n allereerste Mercedes-Benz een ouwe L406D, maar da's weer een héél ander verhaal ....
L406D_300x222.jpg
Groet,
Henk-Sjoerd Duijst.Statistieken: Geplaatst door Duijst — 05 sep 2012, 12:28
]]>