[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
fietsendrager rammelt op de kogel : Carrosserie & Exterieur

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 20:18

fietsendrager rammelt op de kogel

Alles omtrent de carrosserie en de buitenkant, zoals bijv. spuiten, roest, plaatwerk, lassen maar ook spiegels, rubbers en chroom, ruitenwissers etc.

fietsendrager rammelt op de kogel

Berichtdoor henklith » 05 okt 2007, 16:33

Ja waar moet ik dit item plaatsen ??
Ik heb het volgende probleem, de kogel van mijn W123 200D blijkt aan de voor en de achterkant gemeten ovor de bol, 49,6 mm te zijn, links en rechts over de bol 49,8 mm hij hoort rond mooi op 50 mm uit te komen, heb ik gemeten met de trekhaak van de overbuurman.
Gevolg is, dat mijn fietsendrager nu iets narrvoren en achteren getrokken kan worden, niet zo zeer opzij maar puur naar voor en achter.
Waarschijnlijk is de trekhaak door de vorige eigenaar behoorlijk intensief gebruikt.
Dat hij voor en achter wat meer slijt dan links en recht lijkt mij niet onlogiesch, daar een karretje er achte juist deze vlakken raakt.
Weet er iemand een bruikbare oplossing voor dit "luxe" probleem?
Is er bijvoorbeeld iets te lassen aan de bol? zodat hij weer mooi en egaal rond wordt?
Groet, Henk Lith.
henklith

Re:fietsendrager rammelt op de kogel

Berichtdoor Topasbrauner » 05 okt 2007, 16:59

Henk je mag gratis een trekhaak ophalen, omdat jij het bent. Check zelf even of de trekhaak zelf, dus zonder de bevestigingsbeugels, hetzelfde is voor een station. Deze trekhaak komt nl. onder een station vandaan maar ik kan me voorstellen dat het geheel wat achter de bumper zit, zo op een sedan past. Als dat zo is kom hem maar halen of ik kan hem meenemen naar de vergadering.

De trekhaak staat hier nl. al lang te koop compleet voor 40 euro, maar als niemand erop reageert maak ik jou vast wel blij.

Gr Job
Topasbrauner

Berichtdoor Toontje » 05 okt 2007, 19:50

Hoi hoi
ik vertrouw wel zoveel op de Benz dat ik geen fietsen nodig heb .
het opspuiten kan wel maar niet door een hobbyist zal ik maar zeggen en het laten doen is nieuwe trekhaak goedkoper denk ik.
Maar ander probleem is ook dat volgens mij de kogel een punt is van de apk en kan daar op afgekeurt worden.
het probleem voor dat fietsen ding kan je makkelijk verhelpen daar een stukje van dat aluminium tape in dat fietsen ding te plakken.
dat zit toch ook nog met wat anders erbij vast
groetjes toontje
groetjes toontje

www.hetvoorportaal.com
Toontje
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 300TDT
Bouwjaar: 1985
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor henklith » 05 okt 2007, 21:38

Hi Job en Toon(tje?), Ik denk dat een trekhaak voor een station anders vast zit, dan een voor een sedan, ik zie trekhaken voor stations altijd appart genoemd, op MP.
Desalniet niet te min hartelijk dank voor aanbod Job :o))
Misschien is anders dat idee van Toontje ook niet zo slecht, of het duurzaam is vraag ik me natuurlijk af.
De schade aan de bol, is denk ik veroorzaakt door veel rijden met een aanhanger, dan slijt die bol precies op de voor en achterkant, door remmen en optrekken, de zijkanten van de bol hebben gewoon minder te lijden.
Zodoende blijft de fietsendrager links rechts stabiel, maar voorover en achterover heef ie ruimte, zie je het voor je :o))
Groet, henk.
NB: Toontje wat is alluminiumtape precies?
henklith

Berichtdoor Bogent » 05 okt 2007, 21:40

Doe anders een doekje over de kogel dan is de ruimte opgevuld.
Bogent

Berichtdoor Semrick » 05 okt 2007, 21:41

Aluminium tape is een stevige tape die bijzonder geschikt is voor tijdelijke reparatie van metalen delen zoals verwarmingsafvoerpijpen, carroseriedelen van auto's etc. Daarnaast is deze tape ook uitermate geschikt voor extra isolatie en afdichting van metalen pijpen.

Met dank aan google.nl ;-)

Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 05 okt 2007, 21:50

Volgens mij heb ik die tape nog liggen is de moeite van het proberen waard.
Ik wind er liever geen doekjes om, lijkt mij zo door gesleten.
Reken er op dat er behoorlijke moment krachte op komen met een fietsendrager.
Ik denk dat een karretje wat dat betreft nog milder is voor de hele trekhaak contructie.
Groet, Henk Lith.
henklith

Berichtdoor Hans230CE » 06 okt 2007, 10:32

Henk

Ik zou toch niet teveel vertrouwen op die lapmiddellen, sorry jongens. Als je bol is afgesleten kan je het best een nieuwe erop zetten,dan is het natuurlijk leuk als je een "losse" bol hebt. Nu is het ook gevaarlijk om met een aanhangwagen of caravan te rijden, o.m. voor het slingeren.
Als je natuurlijk niet trekt en enkel je noordvervoer op de haak zet, ware het misschien beter om aan je fietsendrager een plaatje op te laten lassen zodat hij van die kant wat meer gaat spannen. Maar trekken zou ik er niet meer mee doen, toch niet over grote afstanden, naar het containerpark met tuinafval, dat is wat anders.

_________________________________________________________________________________

A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja

Berichtdoor Citrobenz » 06 okt 2007, 13:23

Hallo Henk,

Laat je niet gek maken, je trekhaakkogel is nog lang niet versleten en je kunt er ook met een gerust hart een aanhanger achter hangen.

Voor de APK is er inderdaad een norm voor de kogel, zo uit mijn hooft 49, dus je valt nog ruim binnen de norm.

Voor wat betreft je fietsdragen is het misschien een optie een andere drager te proberen met een andere bevestiging. Je hebt dragers die je van bovenaf vast zet maar je hebt ook dragers die je in de lengterichting vast zet. die laatste is voor jouw beter denk ik.

Als iedereen zijn kogel eens goed op meet sta je er versteld van hoeveel hetzelfde als jou hebben, is ook normaal. Een auto van die leeftijd is natuurlijk wel al gebruikt, en ja de slijtage is natuurlijk ook in de lengterichting en niet in de breedte van de kogel.

Conclusie:
Laat je niet gek maken, je hebt een normale trekhaak van die leeftijd ;)

Hartelijke groet
Henk
Groet,
Henk
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee

Berichtdoor henklith » 06 okt 2007, 13:45

Nee, op mijn leeftijd :o)))laat je je niet zo gou meer gek maken !
Maar natuurlijk is het allemaal heel goed bedoeld, en waardeer dat ook!
Maar ik heb het al "creatief" opgelost, ik werd midden in de nacht wakker met een idee :o)).
Ik heb in de kom, van de fietsendrager, dus de kom die over de bol heen valt een gat geboord van 7 mm. (6.5) had ik niet bij de hand, daar heb ik draad in getapt van M8, met een proffesioneel tapje, (heerlijk om iets goeds te hebben, dat werk echt 100% beter), dat gat zit net onder het punt waar de bol vast loopt in de kom van de fietsendrager.
Nu kan ik met een M8 bout en sleutel 13, de speling volledig opheffen.
De draad in de kom heeft "vlees" over een lengte van 15 mm, daar de draad niet alleen door de kom gaat, maar ook nog door een plaatje dat daar tegenaan zit gelast.
allen nog bedankt voor het mee denken :o)
Groet, henk Lith.
henklith

Keer terug naar Carrosserie & Exterieur