Zoals misschien bekend heeft de W123 met automatische airco een elektrische kachel kraan. Die is tamelijk berucht qua stukgaan. Meestal wordt het dan heul erg heet in de cabine. Ik heb al een keer gehad dat de magneetspoel stuk was, gefixt, en dat de monovalve stuk was, ook gefixt.
post184536.html?hilit=kachelkraan#p184536
Maar nu is mijn imitatie monovalve alweer stukgegaan en nu ben er klaar mee.
Oplossing ik heb de elektrische kachelkraan uit een Ford als vervanger van de Bosch kraan ingebouwd. En dat werkt! Op de foto's lijkt het een beetje raar, maar dat is omdat ik rode waterslangen heb gebruikt.
De Ford Ka kachelkraan kost nieuw maar een paar tientjes. (Zie marktplaats en is ook op de sloop prima te vinden). Het is een kraan met twee in- en uitgangen. Daarvan moet je er twee omlussen omdat de W123 maar 1 in en uitgang nodig heeft (dat is die geknakte slang op de foto).
Het stekkertje van de originele kachelkraan moet je openmaken en de draadjes met een blokje o.i.d. verbinden met het stekkertje dat bij de Ford Ka hoort.
Foto's!
- IMAG0593.jpg (307.98 KiB)
- IMAG0592.jpg (342.96 KiB)