[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
fuseekogel kaduk? : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 20:04

fuseekogel kaduk?

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

fuseekogel kaduk?

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2010, 00:11

Heren,

Mijn mooie 280 coupe heeft stress, en de baas dus ook. Sinds gisteren kraakt en piept hij linksvoor, als een oude dame op een nog oudere fiets!:-(

Als ik over drempels rijd of stuur en ook bij het remmen...dacht eerst is mijn 1 maand oude schokdemper..maar het forum bewijst weer zijn waarde..het is zeer waarschijnlijk de fusee die kapot is! Verdorie en net nu we hem apk klaar hadden.

Graag advies en of hulp gevraagd...wellicht de hele draagarm vervangen of alleen de fusee , ik lees horror verhalen en ik heb geen gereedschap ervoor..maw HELP

Groeten en vast dank,

Remy
Remigius

Re:fuseekogel kaduk?

Berichtdoor Semrick » 18 jun 2010, 00:18

Grooste probleem is om de fuseekogel uit de draagarm te krijgen.
Dat zal je misschien nog wel lukken zonder speciaal gereedschap al is een pers eigenlijk onmisbaar.

De nieuwe kogel er weer in persen is zonder speciaal gereedschap en een pers eigenlijk niet te doen. Er schijnt een stukje speciaal gereedschap voor te zijn waarmee je de kogel er redelijk eenvoudig weer in kunt persen.

Overigens weet ik niet of kraken afkeur betekend.
Als er geen of minimale speling op zit en de hoes nog heel is dan kan hij maar zo toch goedgekeurd worden.
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor JantjeV8 » 18 jun 2010, 10:07

De bovenste kogel kun je niet los vervangen, daar hoort de arm bij.

De onderste is op zeer spartaanse wijze zelf te vervangen. Een optie is om de demontage van de poot zelf te doen, het uit en inpersen van de kogels te laten doen en zelf de zaak weer op te bouwen. Blijven de kosten ook beperkt.
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2010, 10:16

Het is die onderste. Ben er 90% zeker van (nav wat ik las hier op het forum), piept en kraakt in het vooronder.Het 'lijkt' de demper te zijn-maar..die is net nieuw.

Ik las de problemen met die kogel..mijn probleem is dat ik de auto dagelijks rijd en nodig heb..

Ik zit nu aan te denken een 2e draagarm te kopen, de kogel te vervangen en dan 'ergens' de hele arm te verwisselen. Maar omdat apk nadert..denk ik wellicht toch eerst te keuren en de afkeurpunten 'op te tellen' zou dom zijn als er ook nog rubbers vervangen moeten worden in de stuurinrichting als ik net de draagarm los+vast had..maar al met al baal ik goed.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor jameer » 18 jun 2010, 20:51

Hallo,
mijn onderste fusee kogel is afgelopen winter vervangen. Deze begon ook te kraken en omdat ik wist dat er een rubber hoesje aan die kant stuk was wist ik dat het die kogel moest zijn. Omdat ik hem niet meteen kon laten vervangen er eerst wat vet met de vetspuit ingedaan (hoesje was toch stuk). Ik meen dat ik iets van 170 euro kwijt was waarvan de kogel rond de 30 euro kostte. Viel mij nog mee.
Het hoesje was bij mij voor de apk ook al stuk, toen is er waarschijnlijk ook wat vet ingedaan waarna het hoesje afgedicht is met kit. Heb er toen nog een maand of 8 mee gereden.
groet jasper
jameer

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2010, 21:31

Ja, ik reed weer rond vandaag en zelfs als ik gewoon uit de auto stap kraakt het nog na..en vooral bij remmen en het terugopveren erna..klinkt als een verkouden kurk..zucht...

170E is nog een hoop geld, zie op Marktplaats 2x fussekogel voor 30 Euro in Friesland. Geen idee of dat de goede is (iemand ervaring mee?) maar denk dat als de ene gaat de andere ook niet lang duurt.

Ben nu van plan eerst mijn APK te doen , dan mijn 2 banden vervangen (heb nieuwe coupe velgen ipv sedan maat-dank Ger!) en bij de APK hoor ik dan wel hoe en wat...mocht het gelijk goed zijn dan heb ik geld 'over'voor die fusee en wellicht zit er meer ellende (spoorstang of draag arm rubbers etc) dan hoeft dat maar een kee ruit elkaar en in elkaar.

Ik zit wel mee dat mijn vaste Afghaan duur is geworden en ook principieel begin moeite te krijgen met ze..hoewel het puike vent is, loopt zijn schoondochter erbij in niqaab (boerka)...daar kan ik niet mee leven en zeker mijn geld niet aan spenderen.

Gelukkig kwam mijn buurjongen met een nieuw adres (voor mij dan) ook vlakbij, even checken bij ze of ze fusees persen dan wordt dat de man voor reparatie(s).

Heb ook met Jan280ce gesproken en linksom/rechtsom...die fusse persen is gewoon rotklus, draagarm eraf is ook een specifiek klusje, dus helaas...ga ik niet aan beginnen...

Ik begin met sparen, echter, mochten er goede ideeen komen of mensen zijn die dit kunnen of weten waar hou ik mij aanbevolen, alles in 100km rondom Almere is ok wat mij betreft.

Waar was die 170E kogel gedaan Jasper?

Misschien weet Brijn nog een adres en/of heeft ervaring ermee?

Groeten en bedankt voor het meedenken

Remy
Remigius

Berichtdoor MajikSimon » 18 jun 2010, 23:20

Wat je ook doet je moet originele kogels nemen. Ze verkopen voor iets minder ook kogels van andere merken maar die zijn stukken minder van kwaliteit.Ook persen ze er moeilijker in. Ze gaan ook een stuk langer mee als je er veel meer vet indoet dan waarmee ze geleverd worden.
MajikSimon

Berichtdoor Remigius » 18 jun 2010, 23:25

Ok...kreeg net bericht van Jan...we gaan na de apk wellicht toch zelf proberen...wordt spannend (vanwege dat inpersen).

Hoe kan ik het verschil zien tussen copie en originele kogel? HEeft Mercedes dealer ze op nummer of kan ik er gewoon naar vragen? Mijn ervaring bij het magazijn is als er geen nummer is, geen kogel. Dat is ook nadeel bij garage , je weet niet wat ze erin stoppen..

BEdankt weer.

Remy
Remigius

Berichtdoor MajikSimon » 19 jun 2010, 00:31

Post aangepast na een aantal mailtjes met verzoeken hiertoe.<br><br>Post edited by: majiksimon, at: 2010/06/20 12:08
MajikSimon

Berichtdoor Ruud Janssen » 19 jun 2010, 22:59

hallo
bij mij zijn ze beide vervangen.
volgens mij hadden ze een richtprijs van 100 euro per stuk incl materiaal.
is in vlissingen gedaan bij cieraad op de gildeweg.
groeten ruud
Ruud Janssen

Berichtdoor Remigius » 20 jun 2010, 11:00

Heren,

Wel, na alle adviezen (dank Majiksimon!) ben ik gaan Googlen en heb 2 kogels aangeschaft in Deutschland, TRW JBJ164's, 19,50 p/stuk, dus mooie prijs dacht ik, ze hadden nog remslijtage indicatoren en ook een rubber slang die ik nodig had, dus alles bij elkaar 70E lichter, maar dan ben ik voorzien en nu WEL apk klaar als het goed is..qua onderdeln....ze meoten er nog wel in/op natuurlijk.

100E per kant is een superprijs lijkt mij, zeker met materiaal...helaas is Vlissingen 200km van me vandaan, en dan nog is Zeeland vrij lastig bereikbaar vanuit ALmere helaas..bedankt voor de tip-voor dat geld ha dik het gedaan, dat is zeker-beide kanten tegelijk-zit ik weer jaren goed.

Ik kwam er wel achte rdat ik komende weken overbezet ben-en vooral in de weekenden..maar goed..

Zijn er eventueel mensen die een linker (en eventueel rechter) onderste draagarm voorzijde over hebben en ze vanaf willen?

Groeten,
Remy

Post edited by: Remigius, at: 2010/06/20 11:00<br><br>Post edited by: Remigius, at: 2010/06/20 11:02
Remigius

Berichtdoor Wiebren240D » 20 jun 2010, 12:26

Hallo Remy

ik heb zeker een rechter onderste draagarm liggen met een nieuwe fussee kogel erin.
maar of ik nog een linker draag arm heb moet ik morgen even kijken of die er nog ligt.

is niet zo moeilijk hoor fussee kogels vervangen.
je legt de 2 nieuwe fussen kogels een tijdje in de vriezer.
dan heb je wel de tijd om de oude fussee kogels eruit te halen dat is het rottigste karwei.
de draagarm in de bank schroef dan de onderkant in de WD 40 spuiten een nacht laten weeken en dan met een oude dop van een dopsleutelset erop met een gooie zware hamer hem eruit slaan.
nu is de fussee kogel eruit dan pak je een gooie verfstripper en daar maak je de draag arm goed warm mee en dan pak je de ingevroren fussee kogel legt hem op zijn plek en dan precies recht dan tikje met een gewone bank hamer er zo in.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja

Berichtdoor Coupe280 » 20 jun 2010, 15:09

hoi remi.
er zijn draagarmen met aansluiting voor abs sensor.
maar er zijn ook draagarmen zonder abs sensor ik weet niet welke jij moet hebben.
ik heb wel eens eens een onderste kogel eruit gekregen door er eerst met een boormachine dwars door heen te boren en daarna eruit slaan zoals wiebren schreef.
groet tonnie
Coupe280
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 280C
Bouwjaar: 1967
Automaat: Ja
LPG: Ja

Berichtdoor Martijn_200D » 20 jun 2010, 15:38

Hetzelfde werkje staat mij ook te wachten: de rechter onderste fusee kogel.
Ik heb hem al binnen voor het gigantische bedrag van € 12,50 ex BTW
A&B in Kollum, via marktplaats.
Martijn_200D

Berichtdoor Remigius » 21 jun 2010, 08:30

Heren,

Wederom dank voro de reacties. Zoals vaker met mij doe ik 3 dingen tegelijk dus even geen reactie gisteren..kwam nog wel een gat tegen bij mijn binnenkant dorpel...dat hield mij van reageren. Verrekte scharnierbakken!

Maar goed, ik heb geen ABS op mijn wagen-dus normaal gesproken ook geen abs draagarmen.

Dat eruit krijgen lukt vast wel met gepast geweld en WD-40...het eraf halen van de arm en het erin krijgen lijkt me lastiger...

Kogels heb ik besteld dus (TRW/MB), die zijn dan wel duurder dan die in Friesland, maar ik weet niet welke ze verkopen, nu heb ik originele, en met aantal onderdelen (vooral mbt maatvoering) ga ik liever voor origineel.

Wiebren, dat van die rechterarm met nieuwe kogel is wel ideaal..maar ik heb er net 2 kogels besteld-van het huismerk. De tips zijn super. Ik ben nog steeds in dubio-kan ze niet thuis vervangen-geen gereedschappen voor (wel een grote vriezer!:-)).

Ik wacht nog steeds op reactie voor mijn APK. Had een connectie voor snelle+goedkope keuring..maar ik hoor nog niets..heb ik toch minder vrienden dan gedacht.

Al met al komt er even teveel op mij af...de nieuwe banden lopen ook nog, APK, gat in de binnen dorpel (geen zicht gelukkig) pfff. Ik ben het even zat.

Groeten en nogmaal sdank voor het meedenken.
Remigius

Berichtdoor W123CE » 02 jul 2010, 15:38

Hai Remy,

is het al gelukt de kogels te vervangen?

Mijn coupe kraakt ook aan de achterkant, hij klinkt knokig, alsof er iets tegen elkaar bonkt. Ik denk normaal 'ach, hoort er een beetje bij', maar meer mensen merkten het direct op.

Ik volg de verrichtingen dus op de voet.

De auto is APK gekeurd, twee maanden geleden. Dus ik zou het gek vinden als er nu al dit soort problemen zouden zijn. Is de fusee niet een APK punt?

Wat is het voor hoesje dat om de kogel heen zit? En wat zou er behalve de fusee nog lawaai kunnen maken achter?

groet, Patrick
W123CE

Berichtdoor Martijn_200D » 06 jul 2010, 11:19

Dat kraken had ik dus ook.
Eerst rechts, daar bleek de fusseekogel en de binnenste stuurkogel kapot te zijn.

Later had ik het kraken links.
Tijdens de keuring bleek alleen de buitenste stuurkogel speling te hebben (best erg veel zelfs).
Dat kraken bleef, totdat ik afgelopen zaterdag de stuurkogels heb vervangen.
Nu kraakt er niets meer, maar de fusseekogel heb ik niet vervangen.

Het kraken hoeft dus niet perse de fusseekogel te zijn !
Martijn_200D

Berichtdoor Remigius » 06 jul 2010, 12:10

Patrick,

Dat kraken achterin, is geen fusseekogel, maar waarschijnlijk een torsiebar armpje, ben naam even kwijt..is een vorokomend geval-heel veel over geschreven-zijn bij mij ook al vervangen. Kosten ca 10E p/s. Makkelijk te doen.

Mijn fuseekogel is niet vervangen, want net toch APK gekuerd-zonder aantekening..ik moet nieuwe plannen bedenken. Wat Martijn schrijft, is een zaak ook...daar zou ik naar meoten kijken eventueel...geen idee waar die stuurkogel precies zit-ik dacht dat juist de fusee een 'stuurkogel' is.

Welke bedoel je preices dan?

Bedankt voor de interesse+tps weer allemaal.

Groeten,
Remy
Remigius

Berichtdoor Martijn_200D » 06 jul 2010, 12:54

Hier zie je de stuurkogels op de foto.
De mooie zwarte stuurstang met aan weerszijden de stuurkogels.
De W123 heeft er totaal 3 van die stangen, met ieder 2 kogels.
De linker en rechter zijn gelijk, de middelste is anders, die heeft nog de bevestiging van de stuurdemper erop.

De fuseekogel zit (op de foto gezien) achter de stuurstang, tussen de remschijf en de schokdemper.
Deze zit diep verstopt in de draagarm en is lastig te vervangen.

De stuurkogels zijn eenvoudig te vervangen.
De stuurstang incl. 2 kogels kostte mij nog geen 24 eurootjes bij A&B in Kollum.

Post edited by: Martijn_200D, at: 2010/07/06 12:55<br><br>Post edited by: Martijn_200D, at: 2010/07/06 12:55

Martijn_200D

Berichtdoor Remigius » 07 jul 2010, 08:59

Hallo MArtijn,

Mooie foto dank je wel...Ik was even niet bij met mijn kop, stuurkogels klonk als iets nieuws, maar stuur/spoorstangen met stuurkogels doen het lapje wel weer branden. Ja, die kunnen he took zijn..geen idee hoe ik het gekraak beter kan plaatsen. Je ziet aan de fusee+de spoorstangkogels niets..anders was het wel afgekeurd..maar de 'dikte'van het kraken/piepen doen mij geloven dat het de fusee moet zijn. Ik heb ze wel liggen-ze moeten er nog onder (en anders komen die spoorstangen next haha), maar eerst weer een gezeur..lek remolie ergens..remmen zijn het niet..dus zal hoofd(gever)cilinder zijn van de koppeling...ZUCHT.,,

Bedankt voor de input+foto.

Remy
Remigius

Volgende

Keer terug naar Techniek