[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 23:51

Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor MBvO » 15 sep 2008, 16:41

Altijd moeilijk, maar voor hardcore W123ers als de forummers hier... doe een poging ajb! Voordat ik overga tot het posten van geluidsopnamen, hier de omschrijving:
Als de motor 'eraan moet trekken' in lage toeren (bijv. 50 km/u in de vier) dan is er een vrij rauw geluid hoorbaar, wat een beetje klinkt als een gaatje in de uitlaat. Ik vermoed dat het in de versnellingsbak komt. Versnellingsbakolie laat ik deze week vervangen (auto net terug in gebruik genomen), maar misschien laat ik er eerst ook even een (Mercedes)monteur naar luisteren. Als de toeren oplopen verdwijnt het geluid vrij plots (zeg rond de 70 in de 4).
Het is geen gaatje in de uitlaat, want dan zou het over het hele toerengebied (en juist bij hogere toeren) wel hoorbaar zijn. De motor is het niet, want dan zou het bij gasgeven in neutraal ook wel hoorbaar zijn. Het geluid lijkt van voren te komen, dus het differentieel is het vermoedelijk ook niet.
De versnellingsbak schakelt soepel al is de pook wel moeilijk van links naar rechts te bewegen in neutraal.
En ja, het is een vijfbak...
Het geluid is bij heeeeeel langzaam optrekken (en ik ben al geen racer) deels te vermijden maar helemaal weg is het niet.
Ik ben wederom benieuwd...

Btw, wat voor olie moet er in de bak? Het is een vijfbak van een 300D van juli 1983.
MBvO
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor Wiebren240D » 15 sep 2008, 19:07

Hallo Daar

een 300D met een 5 bak er achter moet je gewoon op toeren rijden.
ja wat is op toeren rijden

voor mij een weet en voor een grote groep een vraag.
50 in de vierde versnelling daar sloop je een Getrag versnelling bak mee.
gewoon stevig door rijden 70 en dan al in de 4de versnelling is te vroeg ik rij met mij ouwe 80 pk 80 85 km en dan naar de 4de versnelling en bij 110 naar de 5 want in de 5 heb je niet veel kracht meer over de auto versnelt wel genoeg dat wel maar de 5 is een overdrive.
de moter maakt aanmerkelijk minder toeren waardoor hij ook aan merkelijk zuiniger word.

en er moet gewoon ATF in je versnellings bak die olie zit ook in een automaatische versnellings bak en in de stuurbekrachtiging.

ik hoop dat je hier wat aan hebt

groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor MB280E » 15 sep 2008, 21:01

Welke ATF?
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor JaapW114 » 16 sep 2008, 21:05

Hallo,

Ik heb precies het zelfde geluid gehad, Hardy schijf was overleden. Zie een dagje sleutelen in Waarland, daar staan mijn bevindingen.



groet,

Jaap

JaapW114
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor MBvO » 18 sep 2008, 10:50

Hoi Jaap,

Bedankt, dat zou het inderdaad wel eens kunnen zijn, alhoewel die van mij meer gromt dan bonkt eigenlijk. Het lijkt er wel op dat het geluid vooral opduikt als er trillingen zijn, dus bij lage toeren, op de motor afremmen en heuveltje af. Het heeft wel iets van gorgelen na het tandenpoetsen, zeg maar... het komt van voor/onder dus het zal de voorste zijn.
Ga binnenkort maar 's naar een garage hier in de buurt die bekend staat om veel ervaring met klassiekers, heb nl. helaas zelf absoluut geen mogelijkheden noch kennis(sen) om hier zelf aan te beginnen. (Maar wat zou ik dat graag willen leren! Ga dus zeker vragen of ik mee mag kijken)
Daar de schijven laten nakijken en tevens de olie van versnellingsbak en differentieel laten vervangen, want ik geen geen gegevens over wanneer dat voor het laatst gebeurd is.
Echt een leuk verslag trouwens, sleutelen in Waarland. Ik zou graag 's kennis komen maken maar 1800 km. is wat ver! Helaas kreeg ik van de Spaanse W123-club (plm. 100 leden) te horen dat er hier in de buurt geen leden zijn (123s zat, gek genoeg) dus dat helpt ook al niet echt.
Kan iemand mij een schatting geven van de kosten van een nieuwe hardy-schijf plus arbeidsloon etc.?
Wederom bedankt!
MBvO
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor JaapW114 » 18 sep 2008, 21:32

Hallo,

Hardy schijf wissel je binnen het uur en dan kun je het op je gemak doen. Wat zo'n schijf kost durf ik niet te zeggen, mijne kwam bij Wiebren vandaan. Aangezien Wiebren kind aan huis is in Waarland en wij elkaar over en weer helpen, is dit met gesloten beurs gegaan. Over de prijs van olie kan ik je niets zinnigs zeggen, ga eens uit van 8,- euro per liter. Tijdens het wisselen of controleren van je Hardy schijven laat je de oude olie uitlekken, nieuwe olie erin en klaar. Laat dit ook eens een uurtje duren.

Mijn voordeel is dat ik alles zelf in eigen schuur kan doen. Tijd hoef ik niet naar te kijken en olie staat er altijd wel genoeg. Voor de werkzaamheden waar ik hulp bij nodig heb, is Wiebren er altijd, een goede leermeester en hij heeft een onuitputtelijke voorraad onderdelen.

Groet,

Jaap
JaapW114
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor henklith » 18 sep 2008, 23:58

Hoi MBv0 (wat een leuke cripto voor "Mijn Benz Vibreert Ontzettend" :o)) dat geluid komt me heel bekend voor, niet alleen mijn W123/200D heeft het, maar mijn W115/200D (die ik niet meer heb) had dat geluid!
Het geluid bgint bij 50 in de 4, en loopt tot ca 75 door.
blijf je in de 3 zitten dan heb je geen last van dat geluid.
Daarom is het vreemd dat het dan toch een hardyschijf is!?
Ook gonst mijn W123 sterk bij die toeren, ook alleen in de 4, en vooral als ie een beetje in de bocht zit, dus met de vering iets ingedrukt.
Zou dat laatste misschien iets met een schokbreker te maken kunnen hebben??
Groet, Henk Lith

Post edited by: henklith, at: 2008/09/19 00:01<br><br>Post edited by: henklith, at: 2008/09/19 00:04
henklith
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor MBvO » 19 sep 2008, 10:52

Dat zal toch een (controle)bezoekje aan de garage worden, maar ja, da's net als met de tandarts, je weet nooit of ze iets tegenkomen wat pijn gaat doen, dus zolang het allemaal nog gaat... ga je niet, toch? Al weet iedereen dat het daar op den duur vaak alleen maar erger van wordt, :mompelt iets met voorkomen en genezen:
Eerst maar 's met de voorwielen op de stoep dan en zien of daar gekke dingen te zien zijn...

En goed nieuws uit Spanje: de dieselprijs ligt weer onder die van Euro95! Dat is lange tijd anders geweest. Rare jongens, die Spanjaarden...
MBvO
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor MBvO » 25 sep 2008, 11:57

Net gesproken met de Mercedes dealer hier, hardy-schijven kosten blijkbaar 63 euro per stuk (nieuw) dus hij raadde me aan beide tegelijk te vervangen (zijn de kosten niet en relatief minder uurloon tov apart vervangen want de boel hoeft maar 1 keer los). Hij heeft het type gecheckt aan de hand van het chassisnummer, dus dat zit wel goed.
Ga straks even voor controle en dan post ik het oordeel wel even.
De prijsopgaaf voor
- oliewissel versnellingsbak
- oliewissel differentieel
- vervangen 2 hardyschijven
was 257 euro incl btw. Viel mij op het eerste gezicht niet tegen?
MBvO
 


Rauw geluid uit aandrijflijn

Berichtdoor MBvO » 25 sep 2008, 14:32

In vervolg op "Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk" nu een topic met een wat duidelijkere titel.

Zo, net even onder de auto gekeken met een monteur met W123-ervaring. Dat was niet zo heel leuk.
Hardy-schijf achter leek (zonder demontage) in goede staat, rubber is nog in goede staat, schijf is nog helemaal gaaf op 't eerste gezicht. Achter ook geen lawaai dus dat bevestigde mijn vermoeden.
Aan de voorzijde echter het volgende:
- hardy-schijf lijkt aan vervanging toe
- dan, de naastliggende rubberen schijf (zie plaatje / dit is géén foto van mijn auto, maar een foto van internet) is deels kapot (losgekomen van het metaal) maar kan volgens de monteur gevulcaniseerd worden
- behoorlijke speling op de cardan-as (1 - 1,5 cm). Waar komt die speling vandaan? Slijtage of kwestie van afstelling?
Toch iets meer euvels dan ik gedacht had. Graag jullie mening over hoe dramatisch dat allemaal is?

Tevens leek hem de aanwezige stuurspeling te wijzen op zeker een ton meer dan de km-teller aangeeft (bijna 1,5 ton - is idd wel weinig, dat had ik me ook al bedacht). De carosserie is in goede staat, dus op zich niet zo'n ramp, maar toch even schrikken. <br><br>Post edited by: MBvO, at: 2008/09/25 14:33

MBvO
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor jan280CE » 25 sep 2008, 15:23

Op zich hoeft dit niet dramatisch te zijn, de cardan moet toch al (gedeeltelijk) gedemonteerd worden.
Je kunt dan beter nieuwe gelenkwellen monteren en tevens zien wat de oorzaak van het loslaten van het rubber was.
Er kan maar zo een centreerbus kapot zijn.
Stuurspeling hebben ze allemaal, ook de mijne met 1.5 ton, maar of dit bovenmatig is zou ik niet weten. het stuurt nu eenmaal niet zo strak als een nieuwere auto.<br><br>Post edited by: jan280CE, at: 2008/09/25 15:26
jan280CE
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor Wiebren240D » 25 sep 2008, 15:36

Hallo Daar

ja dat zijn slijtage gevoelige delen.
die Hardyschijf gewoon vervangen.
wel om denken dat je er wel een hardyschijf op zet voor een 5 bak is namelijk 1 cm dikker dan van een 4 bak.
en die trillingsdemper als die gemaakt kan worden dan is dat heel mooi is vast goed kooper dan een nieuwe.

groeten van Wiebren ut Snits Telnr 0620659789
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor jan280CE » 25 sep 2008, 16:16

Ben het (uiteraard) niet geheel met wiebren eens.
Deze gelenkwellen zijn er zowel met als zonder trillingsdemper, en de (de)montage is noga een ritueel incl. het gebruik van poulietrekkers enz.
Het is dan ook niet zinvol als blijkt na vulcanisatie er na 10.000 km hetzelfde ritueel moet plaatvinden
Er komen nogal wat krachten op zo'n cardan en ik zou het er niet op wagen om te vulcanisren
jan280CE
 


Re:Geluidjes interpreteren... altijd moeilijk

Berichtdoor Edwin1966 » 11 apr 2010, 16:08

Interresant topic. Ik heb namelijk exact hetzelfde probleem. Inmiddels de as laten balanceren (scheelde enorm) nieuwe centreerbussen er op etc. Alleen wanneer ik optrek, en dan met name in de derde, is er een tamelijk irritante roffel te horen. Wanneer je boven een bepaald toerenbereik zit verdwijnt dit ook. Bij mij is dus eigenlijk alles in de aandrijflijn vervangen ik heb nieuwe hardyschijven, nieuwe koppeling, nieuwe centreerbussen op de assen maar geen nieuw trillingsdemper. Deze is weggelaten door de monteur omdat hij hem niet los kon kopen (kon alleen samen met een nieuw deel van de as omdat deze samen af fabriek zijn gebalanceerd)

Bij mij is dus eigenlijk alles in de aandrijflijn vervangen ik heb nieuwe hardyschijven, nieuwe koppeling, nieuwe centreerbussen op de assen maar geen nieuw trillingsdemper. Deze is weggelaten door de monteur omdat hij hem niet los kon kopen (kon alleen samen met een nieuw deel van de as omdat deze samen af fabriek zijn gebalanceerd).

Vreemd want ik kan hem hier, kwam ik pas geleden achter, gewoon via internet los bestellen. Maar goed mijn vraag is hoe je hem moet bevestigen. Er zitten drie gaten ik (nb heb ik van de foto, ik heb hem nog niet besteld). Of zit hij gewoon los, wat ik mij eigenlijk niet kan voorstellen. Ook ben ik benieuwd hoe MbvO het probleem uiteindelijk heeft opgelost.
Avatar gebruiker
Edwin1966
Gold Boarder
Gold Boarder
 
Berichten: 405
Geregistreerd: 06 aug 2008, 20:48
Woonplaats: Enschede
Roepnaam:
Type wagen: 200
Bouwjaar: 1983
Automaat: Nee
LPG: Nee


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 50 gasten