Altijd moeilijk, maar voor hardcore W123ers als de forummers hier... doe een poging ajb! Voordat ik overga tot het posten van geluidsopnamen, hier de omschrijving:
Als de motor 'eraan moet trekken' in lage toeren (bijv. 50 km/u in de vier) dan is er een vrij rauw geluid hoorbaar, wat een beetje klinkt als een gaatje in de uitlaat. Ik vermoed dat het in de versnellingsbak komt. Versnellingsbakolie laat ik deze week vervangen (auto net terug in gebruik genomen), maar misschien laat ik er eerst ook even een (Mercedes)monteur naar luisteren. Als de toeren oplopen verdwijnt het geluid vrij plots (zeg rond de 70 in de 4).
Het is geen gaatje in de uitlaat, want dan zou het over het hele toerengebied (en juist bij hogere toeren) wel hoorbaar zijn. De motor is het niet, want dan zou het bij gasgeven in neutraal ook wel hoorbaar zijn. Het geluid lijkt van voren te komen, dus het differentieel is het vermoedelijk ook niet.
De versnellingsbak schakelt soepel al is de pook wel moeilijk van links naar rechts te bewegen in neutraal.
En ja, het is een vijfbak...
Het geluid is bij heeeeeel langzaam optrekken (en ik ben al geen racer) deels te vermijden maar helemaal weg is het niet.
Ik ben wederom benieuwd...
Btw, wat voor olie moet er in de bak? Het is een vijfbak van een 300D van juli 1983.