[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
gierend geluid bij bocht naar links en wisselende : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 13:25

gierend geluid bij bocht naar links en wisselende

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

gierend geluid bij bocht naar links en wisselende

Berichtdoor frank_300tdt » 28 jun 2009, 20:25

beste mensen,

Laatst een tochtje maastricht - utrecht gemaakt (en gelukkig ook weer terug): 5 personen en wat belading, 120 km/u af en toe wat inhalen, geen gekke dingen. Bij het rechtdoorrijden is het af en toe te horen, bij een bocht naar links komt van rechtsachter een gierend geluid. Als ik gas bij geef dan gaat het even weg. Bij even een bocht naar links is het weer terug. Het lijkt alsof het rechter achterwiel of de naaf of de remschijf iets aanraakt bij het maken van een bocht naar links.

Ik vermoed dat het het speling op het rechter achterlager is. Ik heb met de handrem eraf eens even aan het wiel getrokken: ik hoor een licht knokje bij het heen en weer trekken. Als er speling op de naaf zit kan ik mij voorstellen dat de remschijf het afschermblik raakt maar dan moet er wel erg veel speling zijn.

Met de vakantie in aanzicht waar we weer veel zware kilometers gaan maken wil ik dit wel in orde hebben. Iemand nog suggesties, zaken die ik eens na moet lopen. Ik heb pas geleden nog de differentieel olie ververst en voorzien van zo'n goedje tegen het geluid. Ik geloof ook niet dat het differentieel gevoelig is voor een bocht naar links. Dus als iemand iets weet graag!

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselende

Berichtdoor Wiebren240D » 28 jun 2009, 20:50

Hallo Frank

zo jij het beschrijft zeg ik achterwiel lager.
maar bekijk de steek as ook even zit er geen speeling op de homokneten kan ook.
en wat voor goedje heb je in het diffrentieel gedaan?
want bij een W123 zijn dat echt slijtage gevoelige dingen.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselende

Berichtdoor Citrobenz » 28 jun 2009, 21:10

Hallo Frank,

Maak eerst je achterremmen eens goed schoon en gangbaar en kijk dan weer wat hij doet
Is eerst de kortste klap (controleer ook je "handrem" plus kabels)
Groet,
Henk
Avatar gebruiker
Citrobenz
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 3122
Geregistreerd: 28 mei 2007, 13:26
Woonplaats: Steenwijk
Roepnaam:
Type wagen: 220D
Bouwjaar: 1976
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselen

Berichtdoor frank_300tdt » 28 jun 2009, 22:56

bedankt wiebren en henk, Ik ben morgen verplicht vrij (te veel gewerkt) en ga het eens bekijken. Ik heb de laatste tijd veel aan de achterkant gedaan, eerst de aandrijfassen, (is al weer een jaar geleden) , toen de schijfremmen en blokken, toen de achterveren vervangen (allebij stuk), daarna de voorste rubbers van het subframe vervangen (er was 1 stuk).

Het geluid lijkt op een schurend geluid en het is niet altijd aanwezig. Ik heb bij verschillende auto's kapotte achterwiellagers gehad maar dat hoorde meer ronkerig dan gierend of schurend.

Ik heb wel bij het vervangen van de schijfremmen een paar maanden geleden gezien dat het afschermblik op een aantal plaatsen niet meer zo goed uitzag, alsof er iemand met een schroevendraaier tussen heeft zitten wringen. Ik heb bij het opzetten van de schijf echter geen gekke dingen gezien of gehoord. Ik zal morgen eens laten weten wat ik gevonden heb.

Voor het geval ik een achterwiellager moet vervangen heb ik op de cd al gezien dat er een hoop speciaal gereedschap voor nodig is. is dat echt zo? het enige speciaal gereedschap dat ik me kan voorstellen is die gekke moer met 4 uitsparingen. De rest (binnen en buitenlagers) kun je toch met standaard trek en slag materieel wel demonteren? iemand ervaring met het vervangen van achterwiellagers? is er al een topic aan besteed?

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselen

Berichtdoor frank_300tdt » 29 jun 2009, 16:45

ik heb denk ik gevonden waar het geluid vandaan komt: ik heb vandaag het wiel en de wielschijf gedemonteerd, daarna heb ik de aandrijfas gedemonteerd. Op deze manier kun je aan het wiellager voelen zonder dat er andere storende zaken aan vast hangen. Toen ik de naaf ronddraaide hoorde ik een geluid alsof de lagers geen vet hebben. Een droog lopend lagergeluid met zachte tikgeluidjes. Ik heb een micrometer op de naaf gezet en kon geen noemenswaardige speling meten, niet in axiale en ook niet in radiale richting. Ik verbaasde me dat dit geluid zo ver in de wagen doordringt zodat je het binnen hoort tijdens het 120km/u rijden. Er zat geen zwaar punt in de naaf, enkel een geluid. Tocht de ophanging nog eens verder bekeken en daar vond ik de boodschapper: het onderdeel dat er voor zorgde dat de lager herrie fijn op de carrosserie werd overgebracht (zie foto). Het was de stabilisator plaat die de bevestigingsbout van de achterste subframerubber verbindt met de carrosserie. Deze was helemaal krom en het uiteinde van deze plaat maakte fijntjes contact met het subframe. Net zoals een pick-up naald de groeven versterkt, versterkt dit materiaalcontact al het geluid van het subframe, inclusief het wiellager. Deze maar even gedemonteerd, hier was ik toch al in geoefend, terug in model gebracht en weer gemonteerd. Even een proefrit: weg geluid, althans het is er nog wel maar je hoort het niet. Op de foto staat trouwens niet de boosdoener maar de linkerkant die wel nog goed was. deze had ik toevallig nog op de foto staan.


Enfin, dat wordt dus lagers vervangen. zoals ik al in mijn vorige post vroeg: Heeft iemand ervaring met het vervangen van achterlagers? Hoe kom ik aan die gekke dopsleutel met 4 kantelen?

gegroet

Frank <br><br>Post edited by: frank_300tdt, at: 2009/06/29 16:46

frank_300tdt
 


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselende

Berichtdoor Jaap 230E » 29 jun 2009, 17:00

Hoi Frank,

Informatie over het vervangen van de wiellagers staat beschreven bij technische onderwerpen.
Jaap 230E
 


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselen

Berichtdoor frank_300tdt » 29 jun 2009, 19:25

hallo Jaap,

De post waar jij het over hebt gaat weliswaar over een belangrijk stuk gereedschap voor de job, maar over de job zelf staat er niet veel in. Als iemand me het stuk gereedschap kan lenen dan maak ik wel een reportage.

gegroet

Frank
frank_300tdt
 


Re:gierend geluid bij bocht naar links en wisselen

Berichtdoor Wiebren240D » 29 jun 2009, 22:53

Hallo Frank

ja je hebt alleen die kanteel sleutel nodig.

ik denk ga bij een gooie gereedschap handel vragen wat zo een sleutel kost ik schrik niet zo gauw maar 87 euro ex de btw word Wiebren toch wel een beetje teveel.
een hobby is leuk maar zo een sleutel aan schaffen is mij net wat teveel.
als er nu 2 in de mnd langs komen en elke keer 10 voor krijg dan komt ie van zelf weer terug.
maar dat is niet zo net als meer speciaal gereedschap ligt mooi in de kofferbak maar word de laatste tijd bijna niet gebruikt.

met de groeten van Wiebren ut Snits
Avatar gebruiker
Wiebren240D
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4191
Geregistreerd: 10 jan 2006, 20:59
Woonplaats: Sneek
Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1966
Automaat: Nee
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 72 gasten