Gisteravond heb ik voor een mede Benz rijder z'n remblokken vervangen. De remvloeistof hoefde van hem niet. Dus zo gewenst, zo gedaan.
Ik had hem een prijs opgegeven voor de remblokken aan te schaffen, maar dat was te duur, hij bracht zelf remblokken mee die hij via internet had aangeschaft: E 15,00 voor 8 blokken thuis gestuurd en wel. Bij hoog en bij laag werd gezweerd dat deze blokken ook door Mercedes waren goed gekeurd, kijk maar, want het Mercedes-nummer staat ook op het doosje... Vooruit maar, het zal wel.
Voor de oude er uit, de nieuwe er in. Wel de klauw even schoon geschraapt enzo. Kopervet er aan. De blokken pasten keurig, alleen het stekkertje van de slijtage indicator paste van geen kanten. Dat hing er zo los aan dat ik het met een waterpomptang wat verwrongen heb om klem te blijven zitten. Mmmwjoah, wordt er dan gezegd, dat maakt me niet uit, die blokken verslijt ik toch nooit meer...
Vervolgens achter.
Oude blokken er uit. Nieuwe er in.... En toen lukte het niet meer. De nieuwe blokken waren veel te dik. De opening tussen de klauw was 37,7mm. De dikte van 2 blokken en de schijf was 40,4mm.
Dus weer een concessie, al de 2e en dat voor een paar remblokjes.
In eerste instantie toen maar aan iedere kant 1 nieuwe en 1 oude (de dikste) geplaatst. Maar die vlieger gaat ook niet op want de nieuwe te dikke blok positioneerd zich over de nominale middellijn en drukt dus ook te hard tegen de schijf.
Hij opperde nog om de slijptol op de nieuwe blokken te zetten. Ik heb hem succes gewenst, dat doet ie maar bij zichzelf thuis voor de deur en als die blokken dan op maat zijn komt ie maar terug.
Uiteindelijk dus de oude weer terug geplaatst.
1 voordeel, z'n achterklauwen zijn mooi schoon gemaakt nu.
Ik had nog de gedacht om de blokken even onder de freesbank door te halen, maar dalijk spendeer ik een hoop tijd en verneuk ik een frees op een setje blokken van 15 euro..
Gewoon goed spullen kopen, dan maar een paar tientjes meer!!