[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Handrem terugstellen : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 04:34

Handrem terugstellen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Handrem terugstellen

Berichtdoor Raytheman » 12 jul 2011, 12:57

Zojuist achter nieuwe remschijven en remblokjes en (handrem)schoentjes) gemonteerd.
Nu ging de nieuwe schijf er met veel moeite op en loopt het wiel erg zwaar.
Waarschijnlijk moet ik de handremkabel terugstellen. De wartel aan de bovenkant had ik al helemaal teruggedraaid.
Iemand dit al eens gedaan? Tips?
Die Schwaben bauen die besten Auto's der Welt
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975
Automaat: Nee
LPG: Nee

Re: Handrem terugstellen

Berichtdoor Trouwkoets » 12 jul 2011, 13:55

Weet het niet zeker, maar volgens mij is losser een de ene kant naar boven door het gat, en aan de andere kant naar beneden door het gat. Na het terugstellen moeten de remschijven wel redelijk makkelijk over de schoenen heen passen.
Dat 'zwaar draaien', komt dat niet van je nieuw blokken? Die hoeven maar een beetje aan te liggen en de schijf kan geen kant meer uit.
Wat was overigens de reden voor het wisselen van de schijven? Meestal is ook een revisie van de klauw noodzakelijk.

Groet, Caspar
Trouwkoets

Berichtdoor WJ15129 » 12 jul 2011, 15:59

In de afgelopen 30 jaar heb ik al diverse keren bij verschillende 123's nieuwe schijven, blokken schonen geplaatst, maar hoefde daaran nooit de kabel af te stellen. Het afstellen van de kabel doe je midden onder de auto, en is eigenlijk alleen nodig als hij eens los moet, om bijvoorbeeld de cardanas eronderuit te halen, anders stel je alleen in het wiel.
Hoever kun je trouwens nu je parkeerrempedaal nu intrappen?
Heb je bij het monteren van de remschoenen nog gekeken naar de gangbaarheid van het spreidmechaniekje? Deze willen nogal eens vast gaan zitten, en bij montage van nieuwe schonenen en schijven moeten ze verder terugzakken en dan komen ze op een punt waar ze jaren niet geweest zijn en kunnen ze blijven hangen in de roest.

Groeten,
Willem
Groeten van Willem uit Lelystad
WJ15129
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: 250
Bouwjaar: 1979
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Raytheman » 12 jul 2011, 18:19

Nadat ik de andere kant had gedaan en deze wel soepel liep dacht ik dat het niet de kabel kon zijn en heb de eerste kant weer los gehad
Ze moesten inderdaad wat verder terugzakken. Na een paar rondjes met het wiel gingen ze weer makkelijker. Nu lopen ze soepel.
Reden voor nieuwe schijven was dat ze te dun waren geworden en gegroefd. De cilinders zijn nog gangbaar; met een blok ertussen paar keer gepompt en daarna weer teruggezet met de lijmklem en dat ging prima.

Bedankt voor het meedenken!
Die Schwaben bauen die besten Auto's der Welt
Raytheman
Gold Boarder
Gold Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Pagode W113
Bouwjaar: 1975

Keer terug naar Techniek