[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
haperende k-jetronic : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 17:23

haperende k-jetronic

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

haperende k-jetronic

Berichtdoor Joseph » 13 aug 2010, 19:40

Nadat ik mijn 280TE na een tijdje stilstaan wilde opstarten bleek de benzinepomp niet te draaien.
Nadat ik deze heb vernieuwd (6,5 bar) liep de auto zeer slecht.
Vervolgens heb ik de rubbers van systeemdrukregelaar vernieuwd omdat ik het idee had dat de benzine
rechtstreeks naar de tank teruggeleid werd en een vacuumslang op de warmdraairegelaar aangesloten
(tot nu toe zat hierop dus geen slang).
Verder de oude benzine vernieuwd (met wat reiniger toegevoegd).
Nu loopt de auto wel maar heeft in het lage-toeren-gebied weinig power.
Alleen door het gaspedaal met een stoot in de drukken komt de zaak aan 't rollen.
Ik heb het idee dat de plunjer van de benzineverdeler slecht schuift en hoop dat dit steeds beter zal gaan.

Heeft iemand soortgelijke ervaringen? Alvast bedankt.
Joseph
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor MB280E » 14 aug 2010, 22:17

Mogelijks zitten de centrifugaal gewichten vast van de delco.
Dan heb je ook geen power
280E 1982 5-bak verbruik 1/8 viewtopic.php?f=10&t=8038&start=0
560SL 1985 automaat verbruik 1/... viewtopic.php?f=10&t=12374&start=0
Avatar gebruiker
MB280E
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 1806
Geregistreerd: 23 apr 2008, 21:45
Woonplaats: Regio Gent
Roepnaam:
Type wagen: 280E
Bouwjaar: 1982
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor vlieger » 15 aug 2010, 21:55

Benzine vernieuwd met een toevoeging?????
Hoe oud was die benzine?
Het is verstandiger eerst verse benzine te tanken en dan te bekijken of nog wel een probleem hebt!
vlieger
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Joseph » 16 aug 2010, 07:35

De auto heeft ca. 8 jaar stilgestaan, maar wel met een paar keer per jaar een half uurtje lopen en daarbij af en toe 5 liter benzine bijkiepen.
Joseph
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor JantjeV8 » 16 aug 2010, 10:41

Ligt de schijf van de luchtweger netjes in het midden en is hij vlak?

Kan ook zijn dat je ontsteking te vroeg staat.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Hans230CE » 16 aug 2010, 14:36

Ik zou eens beginnen met nieuwe benzine.

Als de wagen 8jaar heeft stilgestaan en je er zo nu en dan eens een litertje of 5 kan bijkieperen, is de kans groot dat je leidingen en tank ondertussen flink zijn vervuild. Nieuwe benzine en dan eens een rondje provincie.
Dan kan je nog altijd verderkijken.
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Roel280€ » 16 aug 2010, 16:00

Juist. Benzine heeft ook een bepaalde houdbaarheid.
Nieuwe benzine erin + nieuw brandstoffilter (naast benzinepomp achteraan), de hele ontsteking nakijken en evt. kabels, bougies en rotor vervangen.
Je injectoren kunnen en zullen vervuild zijn. Als je verse benzine gaat tanken, gooi er gelijk injectorcleaner in. Herhaal dat bij de volgende tankbeurt. Het systeem moet zo vlug mogelijk schoon zijn.
Ook motorolie en filter vervangen!!! Daarnaast nieuwe koelvloeistof (waarschijnlijk paar keer spoelen).

Je auto heeft typische 'standschade', als gevolg van lang stilstaan. Dat betekent dat vloeistoffen verouderd zijn en al die jaren hebben kunnen nestelen in de leidingen. Kijk wat alleen al stilstaand water na jaren voor een gif is in je waterleiding thuis!

De luchtweger onder je luchtfilter moet egaal zijn en 100% afdichten. Zijn de vacüumslangen nog goed?
Bekijk alle benzineslangen en vervang alles wat ook maar iets verhard of poreus is. Die slangen kosten maar centen, maar het rendement is zoveel beter.

Bij de M110 motor komt alles nogal precies..... Je zult echt van A tot Z alles moeten nalopen en eventueel vervangen voordat je motor goed kan en zal lopen.

Vervolgens moet je de komende tijd niet schrikken als diverse pakkingen (carter, kleppendeksel, kop, etc.) beginnen te zweten. Tot slot: rij de auto weer keurig 'in'. Lang stilstaan betekent met liefde wakker maken...<br><br>Post edited by: Roel280€, at: 2010/08/16 16:06
Roel280€
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Joseph » 17 aug 2010, 10:07

Bedankt voor de info tot zover.
Al deze dingen zijn nagezien.
Ik heb het idee dat eea gedeeltelijk inderdaad met vervuiling te maken heeft.
Alleen kan ik een ding niet verklaren:
Je moet de auto aan de gang houden door steeds weer een stoot gas te geven.
Door deze snelle opening van de luchtklep komt de luchtweger op gang
en bedient deze de plunjer; de auto accelereert snel.
Als je het toerental gelijk wil houden sluit de luchtweger
zich toch weer langzaamen komt de auto tot stilstand.
Komt dus door te hoge benzinedruk bovenzijde plunjer van verdeler
of te weinig vacuum aan onderzijde luchtweger... toch?
Joseph
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor jan280CE » 17 aug 2010, 10:21

Hallo Joseph,

Je kunt de plunjer ruim proberen in te spuiten met wd40 als je een busje op zijn kop gebruikt met een wat langere tuit terwijl je de luchtweger naar beneden houdt.
Toch lijkt me het probleem niet daarin te zitten. Controleer en stel je kleppen eens (opnieuw).
Met name de M110 is erg gevoelig voor een onjuiste klepspeling en wil dan wel eens zorgen voor een slechte gasaanname.
Verder kan een vacuumprobleem in bijv. de koplampverstelling of centrale deurvergrendeling ook van invloed zijn op de loop van de motor. Koppel deze (voor zover aanwezig) eens af te koppelen op het spruitstuk, dicht de slangopening af en probeer of dat soelaas biedt.

groet,
jan
jan280CE
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2010, 10:58

Als ik het goed beredeneer dan heeft je m110 moeite met het oppakken van de staionairloop. Op dat moment dreigt hij af te slaan of slaat zelfs af.

Het kan dus eenvoudig zijn dat je stationair te laag afgesteld staat.
In elk geval doet de luchtweger niks bij stationairloop, die ligt gewoon stil.
Je geeft aan dat je ontsteking en vacumelarij onder controle hebt.
- Er kan ergens valse lucht worden aangezogen.
- De stationairregelaar kan ontregelt zijn, of valse lucht lekken.
- Het Co gehalte kan verkeerd staan, de motor kan te weinig benzine krijgen.

Ben benieuwd.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor alex240diesel » 17 aug 2010, 14:55

Klinkt mij als verzuipen van de motor, maar dat kan aan mij liggen, door dan een stoot gas te geven geef je hem namelijk even genoeg lucht voor de hoeveelheid brandstof, daarna verzuip je hem weer waardoor je langzaam gaat zakken in toerental.

Dit heeft er bij mij dan ook de schijn van dat de regelplunjer niet goed wordt aangestuurd en niet goed op druk wordt gezet. Bij een warme motor moet deze een barretje of 3,5 hebben om te zorgen dat er niet teveel brandstof wordt geinjecteerd. De warmloopregelaar zorgt dat er naarmate de motor warmer wordt een hogere druk boven komt te staan. Deze regelaars zijn gevoelig (bimetaal en verwarmingsspiraal) maar als je ze hebt wel essentieel. De drukken meten kan dus erg verstandig zijn, maar is wel lastig ivm de constructie.
alex240diesel
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Joseph » 17 aug 2010, 17:13

Het euvel bleek verholpen te zijn toen ik de regelschroef voor de CO een halve slag draaaide.
De auto loopt nu weer als een zonnetje, zowel staitionair als op de snelweg.
Ik zal de volgende week de CO-afstelling bij een garage laten nameten.
Dank voor jullie meedenken.

Welke brandstof wordt er doorgaans trouwens gebruikt voor een 280TE van 1985.
Euro 95 en af en toe een scheutje loodvervanger?
Joseph
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor JantjeV8 » 17 aug 2010, 18:11

Mooi dat het gelukt is.

Gewoon 95 er in, geen troep toevoegen, is helemaal niet nodig.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor WitteMercedes280e » 18 aug 2010, 21:24

Joseph,

Ik heb met veel interesse je hele relaas gelezen. Ik heb volgens mij vergelijkbare problemen met de benzine. Op gas loopt mijn wagen prima. Ik ben nu bezig om de wagen schoon te rijden. Dus aftanken, van dat brandstofschoonmaak spul erbij en rijden maar. De wagen rijdt nu een stuk beter maar bij stationair blijft ie afslaan. Hij gaat volgende week naar de dealer maar ik ben wel benieuwd wat die CO knop doet. Mijn vraag aan jou: Waar zit die regelknop, kan jij mij dat uitleggen?
Dank.

Vincent.
WitteMercedes280e
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Joseph » 19 aug 2010, 07:57

Hallo Vincent,

De CO-afstelschroef zit in het uitstekende gedeelte boven op de benzineverdeler.
De luchtfilter hoeft er niet vanaf; hiervoor zit een gat erin.
Met een (lange)imbussleutel van 3 mm ga je door dit gat en druk het verende gedeelte in.
Op het einde van deze veerweg kun je de schroef dan draaien.
Draai deze naar links en rechts (ieder ca. 180 graden) totdat de motor begint te schommelen.
Vervolgens zet je hem er midden tussenin. Definitieve afstelling met CO-meter (in garage).
De 280E blijkt erg gevoelig hiervoor. Succes.
Joseph
 


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor JantjeV8 » 19 aug 2010, 11:26

Inderdaad zijn ze erg gevoelig. Je kunt je het apelazerus zoeken naar de juiste positie, het gaat echt om fragmentjes.

De basisregel is: Net zo lang indraaien tot de motor moeilijk begint te doen en dan een kwartslag terug.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:haperende k-jetronic

Berichtdoor Roel280€ » 19 aug 2010, 14:53

Mijn CO stond ook veel te laag. Op 0,2 terwijl dat 1,2 of zo moet zijn. Scheelt echt dag en nacht. Goed dat het opgelost is. Joseph, het is vaak iets 'kleins', maar vind t maar....
Roel280€
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 65 gasten