MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:48

Harde tik na vervangen distributieketting en tandwielen

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Harde tik na vervangen distributieketting en tandwielen

Berichtdoor GerardAndre » 19 feb 2011, 23:04

Zie mijn eerder toptic van 31 januari 2011, distributieketting en tandwielen vervangen. Dit is het vervolg... Inmiddels de motor compleet uit de auto gehaald, tandwielen vervangen, distributieketting, pakkingen etc. Motor weer helemaal opbouwen, en in de auto geplaatst. leidingen etc.. aangeloten en diverse zaken nagelopen en getest.... En dan het spannende moment..starten!... Een slag met de contactsleutel..en echt ongeloofelijk maar waar., hij sprong meteen aan!!! En de motor liep heel goed, zowel op gas als op benzine. Oliedruk was goed etcc. Het eneige wat nog moest gebeuren was de ontsteking stellen. We hebben de motor een half uurtje a drie kwartier laten draaien. en zijn toen met het stellen van de ontsteking begonnen met een stobooscoop lamp. Eerts op een laag toerental en toen op een hoog... Er moest dus flink was gas gegevn worden. Hadden we overigens ook al wat eerder gedaan. Dus gasgeven... en toen hoorden we een harde tik, toen we gas los lieten nog een keer. Toen het gas er weer af was, liep de motor rustig verder. Maar daarna de motor uitgezet... sja.... en dan??? Wat was die tik??

Toen mijn distributieketting circa drie weken geleden brak hoorde ik ook eerst een harde tik. Net alsof er onder iets tegen de motor kwam. Na die tik hoorde ik echter geen vreemde geluiden en ben doorgereden. circa 80 km stond ik stil en was de distributie ketting gebroken. Vandaar dat we nu wel even schrokken. Dusss.......

Kleppendeksel er af en kijken of er iets te zien was...niets..alles zag er netjes uit... Ontsteking los gehaald en het wormtandwieltje bekeken, zag er ook goed uit. Het enige wat ons opviel was dat als je een schoevendraaier achter het tandwiel zet waar de distributieketting over loopt en die de ontsteking aandrijft dat die wat te bewegen is. Een klein beetje naar voren en naar achteren. Je hoort dan wel een klein tikje. Misschien dat dit het was???? Iemand hier ervaring mee????

Bedankt voor de reacties!!

Gerard
GerardAndre
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Re: Harde tik na vervangen distributieketting en tandwielen

Berichtdoor henkiebenz » 20 feb 2011, 21:50

Hallo gerardandre,
Is het een automaat?
Het komt voor bij een automaat in N als je volgas geeft en snel loslaat dat de koppelomvormer een klap maakt
doordat hij geen koppel heeft.

succes met je probleem,
henkiebenz
henkiebenz

Re: Harde tik na vervangen distributieketting en tandwielen

Berichtdoor GerardAndre » 21 feb 2011, 11:32

Hoi Henk,

Klopt het is een automaat. We hadden em echter in de p stand staan.

Groet,

Gerard
GerardAndre
Fresh Boarder
Fresh Boarder

Keer terug naar Techniek