Heej,
Inmiddels heb ik het probleem zelf opgelost. Ook overal mooie foto's van gemaakt. Helaas is de camera nu op vakantie in Canada voor een paar weken, zonder mij.
Eigenlijk is het niet zo heel moeilijk om te repareren, het gaat eigenlijk om de combinatie van twee onderdelen die kapot zijn. Het eerste onderdeel is de geleiderail, het tweede onderdeel is het driehoekige plaatje dat tegen het raampje is geschroefd. Beide bezwijken onder de kracht van de motor in combinatie met onvoldoende smering. De geleiderail moet een heel specifieke ronding hebben, maar wordt onder druk steeds rechter. Het driehoekige plaatje heeft een stukje uitstekend metaal waarmee hij aan het hefmechaniek is verbonden. Dat stukje metaal wordt steeds platter.
De verleiding is groot om het metaal allemaal weer terug te buigen maar dat heeft geen zin. Eenmaal verbogen is de kracht eruit en krijg je bijna direct het probleem weer terug. Vervangen dus. Als je dat via de dealer doet ben je per raam volgens mij zo ongeveer 250 euro kwijt, exclusief arbeid. Ik heb het voor ongeveer 20 euro voor beide deuren opgelost door de onderdelen van een sloopauto te trekken. Het mooie is dat deze twee onderdelen op elke coupe zitten, dus ook die met een slingerraam. Slingerraam heeft zelfs de voorkeur omdat die vaak nog goed zijn. Bij een slingerraam staat er minder druk op het mechaniek en bovendien hebben veel mensen geen zin om het achterraampje van de coupe steeds open te draaien.
Ik ben echt blij nu dit is opgelost. Ten eerste natuurlijk omdat het een supergaaf resultaat is. Het is echt stoer om de hele zijkant open te hebben, open dakje erbij, yezzzz.
Daarbij is er vooral een behoorlijk fingerspitzengefühl en wat geduld nodig om om de ramen goed te stellen na montage van de onderdelen. Maar het is echt te doen hoor!