door Trouwkoets » 12 jul 2007, 14:03
Duxboy,
Hier de leek
Even de verschillende systemen van elkaar scheiden:
- gloeisysteem
- elektrisch systeem, startmotor
- brandstof systeem
- motor mechanisch (compressie)
Het probleem is zodanig verergerd, dat hij nu niet meer start. Toen hij dat nog wel deed, hoe lipe de motor na het starten? Zijn daar aanwijzingen voor het probleem te vinden? Bijvoorbeeld:
- bij koude motor valt de motor uit bij stationair toerental --> slechte, evt. dieselinjectie
- motor slaat af na lange tijd rijden, en het duurt even voordat hij weer start --> filter in dieseltank
- onrustige loop, verschil in arbeidsslag per cilinder --> allerlei oorzaken, begin met kleppen stellen
- onregelmatige loop --> brandstofsysteem?
Gloeisysteem
Je hebt het gloeisysteem getest, en dat werkte? Dan even opzij zetten
elektriek
Motor draait vlot genoeg rond bij het starten?
Ik weet er niets van, maar volgens mij zijn de buitentemperarturen nu hoog genoeg om zonder voorgloeien te starten.
Brandstof systeem
Injectoren: zijn die in orde? Openen bij de goede druk, enz?
Compressie
Slechte compressie leidt tot slecht starten. Voor een slechte compressie zijn verschillende oorzaken te verzinnen.
Recent kleppen gesteld. Dan zijn mogelijk de kleppen verdraaid, waardoor de kleppen niet goed sluiten. Niet logisch gezien het langzaam progressieve karakter van je probleem.
Je hebt andere gloeiers gemonteerd dan origineel. Kijk even met de zoekfunctie op deze site, want dat moet met kennis van zaken gebeuren, anders kan de brandstof op de gloeier spuiten (volgens mij kans op grote motorschade), of is de compressie in de voorkamer niet hoog genoeg omdat de inhoud van de nieuwe grloeiers kleiner is
Verder: versleten zuigerveren, of een gat in je zuiger, bijvoorbeeld door een heel slecht functionerende injector.
Ik zou eerst in de richting van compressie (meten) en injectoren gaan zoeken. Verder zou ik, met de info die je op deze site kan vinden, nagaan of de ombouw bij jou naar snelgloeiers op de goede manier is gegaan.
Dit kan ik verzinnen, succes
Caspar