[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Het Airco / klima automatik topic. : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 25 nov 2024, 11:18

Het Airco / klima automatik topic.

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Kenny » 24 jun 2008, 09:48

Hallo jongens (en enkele meiden).

Ik heb de laatste tijd wat problemen met mijn klima, ik weet dat er niet genoeg koudemiddel inzit en ik ben bang dat mijn zogenoemde koekoeksklok kapot is, hij verwarmt als die moet koelen en andersom.

Nou kon ik niet echt een mooi topic vinden over de airco / klima alleen maar een klein beetje van dit en dat. Dus was mijn idee dat evt iedereen zijn inbreng kon doen in dit topic zoals over waar je evt onderdelen vandaan haalt hoe het systeem werkt etc etc.

En als het dan een geslaagd topic word dan kan het ook in Trouwkoets zijn technische onderwerpen gezet worden dacht ik.

Nou kom maar op!

Groet Kenny
Kenny
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor JantjeV8 » 25 jun 2008, 12:58

Ik wil je graag helpen, maar koekkoeksklok???
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Kenny » 25 jun 2008, 13:25

Dat is de electrische kachelkraan, die schijnen allemaal kapot te gaan, Volgens mij heeft Paul Snip het vervangen voor een handbediende, uit een golf dacht ik (correct me if i'm wrong). Verder schijnen ze weer stuk te gaan als je er een nieuwe inzet en ze zijn duur.

Maar waar je die onderdelen nog kunt krijgen is mij een raadsel.

Verder weet ik het principe wel van airco (het onder druk zetten van het koudemiddel waardoor het warmte ontrekt) Maar hoe het daadwerkelijk allemaal werkt met alle onderdelen is het mij ook nog een raadsel.
Kenny
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor BenzBaas » 25 jun 2008, 13:41

Bij mij ligt de klima eruit. De electrische kachelkraan raakte lek, dus momenteel doet mijn verwarming het niet.
De aircopomp liep na het dure navullen direct vast. Airco doet het dus ook niet.
Toen de kachel nog wel werkte was dat hoogst onbetrouwbaar. Dan weer warm als je koud, dan weer andersom en soms werkte die naar behoren.
De Koekoeksklok zelf heb ik opengemaakt en de werking bekeken. Lijkt in orde. De electronische aansturing vanuit het dashboard is waarschijnlijk het probleem. Ik meet 2x plus, ipv 1 min en 1 plus.

Hoop gemartel dus.

Aircopomp heb ik al klaarliggen. Nieuwe kachelkraan komt na de zomer. Puzzel ik dan verder.

NB: de koekoeksklok is de aansturing van de eletrische kachelkraan of valt daarmee samen. Zowel vacuum als electronica komen daar bij elkaar, hoop slangentjes en snoeren dus. Bevindt zich naast de motor, vlak bij het potje met de hydraulische olie voor de niveauregeling, ziet eruit als een zwarte 'koekoeksklok', maar dan zonder vogeltje.
BenzBaas
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Kers » 26 jun 2008, 15:06

Juist ja. Goed idee, airco/klima topic.

Ik heb een 300TD uit 1989 met een originele airco. De airco doet t echter niet. Bij nadere inspectie blijkt dat de slang die onderlangs loopt (van de aircopomp loopt een slang onder en voor langs de moter, en gaat ie weer omhoog) lek. De slang is tegen de onderste poelie gedrukt (aanrijding?) en is als het ware half doorgeflext. (foto volgt nog)

Mijn vraag is nu, zou je dat gat kunnen 'repareren' met een buisje en twee slangeklemmetjes?
Kers
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Kenny » 26 jun 2008, 20:35

Het lijkt mij niet verstandig om dat zo te repareren Je moet gewoon de slang vervangen, deze zijn naar mijn weten nog gewoon bij de dealer te krijgen, anders moet je even zoeken naar een sloper ofzo.

Zeg Benzbaas, waar heb je de pomp vandaan als ik vragen mag? en de kachelkraan waar wou je die vandaan halen? of wordt dat dan ook een van een golf (een handbediende dus).

Waar kan je eventueel nog andere onderdelen krijgen voor de airco?
Kenny
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Trifonius » 29 jun 2010, 20:00

Vrienden!

Ik zou dit topic wel weer wat nieuw leven in willen blazen. Mijn airco is totaal van het padje en ik beraad mij nu op wat ik eraan zal doen...

Op dit moment blaast de airco eigenlijk alleen maar hete lucht. Dus ogeacht welke knop ik indruk, heet heet heet.

Een paar weken terug blies hij ineens wel frisse buitenlucht, en kon ik de temperatuur instellen, welke dan automatisch werd bereikt. Heerlijk, maar na twee weken was het over, en weer heet heet heet.

Overigens moest ik eerst de voorruitverwarming aanzetten, zodat de blower aangaat, en direct daarna overgaan naar de EC knop, voor frisse lucht. De frisse lucht kwam ook uit in de beenruimte, de hete lucht komt enkel uit het dashboard.

Ik denk sowieso dat mijn airco koelvloeistof op/leeg is. (Hoe kan ik dat controleren?) Maar ik zou al erg blij zijn met frisse buitenlucht.

Ik heb al gemeten dat ik ik vacuum verlies op dit systeem, gemeten op het vacuumslangetje onder de motorkap.

Where to begin?

Kees
1981 300CD<br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/06/29 21:16
Trifonius
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor JantjeV8 » 29 jun 2010, 22:02

Hoe die koekkoeksklok in elkaar zit heb ik geen idee van. Wat ik wel weet is dat je zelf eigenlijk niet kunt controleren of je systeem nog op druk is. Dat moet je laten doen, omdat als je een manometer op de nippel zet er erg giftig gas kan ontsnappen, mits het er nog inzit...

Waarschijnlijk heeft je systeem nog het oude gas R12, meestal zit er een stickertje ergens onder de motorkap geplakt.
Dat gas is in NL niet meer verkrijgbaar. Volgens mij in Belgie nog wel maar vraag me niet hoe.

Om toch je airco te kunnen gebruiken kun je niet zomaar het nieuwe gas, r134A, vullen. Daar lopen je keerringen binnen de kortste keren op kapot. Ook de filter en olie in de compressor zijn er niet tegen bestand.
Normaliter heeft een Benz een airco van Hella/Behr. Voor de oude modellen comprssoren kun je via Halla/Behr zogenaamde retrofit setjes kopen. Je krijgt dan alle benodigde nippels, keerringen, o-ringen filter en olie om de oude pomp om te bouwen naar de nieuwe maatstaven. Daarna kun je hem weer af laten vullen bij bijna iedere garage.
Avatar gebruiker
JantjeV8
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 4359
Geregistreerd: 05 okt 2007, 08:26
Type wagen: 230TE
Bouwjaar: 1981
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Luckyluc » 29 jun 2010, 22:09

hallo, als ik het zo lees dan heb je een climatronic type II?

als dat zo is dan werkt waarschijnlijk je electrische kachelkraan niet meer of deze wordt niet goed aangestuurd vanuit je bedieningskastje in je dashboard. Om te koelen zal de kachelkraan dicht moeten staan zodat er geen circulatie van warm water meer is. Ik weet alleen niet zeker of de kraan nu spanning moet krijgen of niet om het zaakje af te sluiten, dit zal je even na moeten kijken op de WIS cd. Zelf heb ik ook een hoop problemen met mijn klima gehad. De meeste heb ik kunnen verhelpen door alle solderingen op de printplaat van het bedieningskastje opnieuw te solderen. In de loop der jaren zijn er veel gescheurd of compleet losgelaten van de printplaat. Ik heb het idee dat zulke problemen de kop op steken op het moment dat de buitentemperatuur sterk veranderd. Bij mij heeft het opnieuw solderen gewerkt.

succes

Groet Luc
Luckyluc
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Trifonius » 29 jun 2010, 22:56

Ik krijg inderdaad de indruk dattie koude lucht gaat blazen bij lagere temperaturen en warm blaast op het moment dat het toch al bloedheet is in de auto....

Bedankt voor de tip, ik zal kijken wat ik kan doen...
Trifonius
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Roel280€ » 29 jun 2010, 22:57

Neem contact op met White Rider a.k.a. Michael. Hij is in het Brabantse land geweest om zijn oude airco in de 280E te laten vullen / herstellen. Die jongen heeft nu altijd een trui aan, zo koud!
Roel280€
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Hans230CE » 29 jun 2010, 23:20

Het schijnt""""" dat je in normale omstandigheden enkel de vulnippels zou moeten veranderen.

Ik heb ooit gekeken voor een vroeger lid om het oude R32 nog te kunnen vullen, dat kan idd nog hier in B. Maar zoek eens goed, zal ook nog kunnen in NL. Zal waarschijnlijk niet op Google staan.............
_________________________________________________________________________________




A car takes you from A to B, A Benz takes you everywhere and beyond.

Gtn van ant zeetje, Hans
Avatar gebruiker
Hans230CE
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 8656
Geregistreerd: 23 jul 2006, 19:04
Woonplaats: Oostende (B)
Roepnaam:
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Ja
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:




Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Trifonius » 29 jun 2010, 23:51

Hoe mijn type heet, kan ik niet zo zeggen, maar de bediening ziet er zo uit...

Trifonius
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Luckyluc » 29 jun 2010, 23:57

is inderdaad climatronic type II
Luckyluc
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor MBvO » 30 jun 2010, 13:50

Dieselgiant.com heeft er een redelijk briljant topic over, al lijkt het volgens mij makkelijker dan het is, en je hebt wat speciale middeltjes nodig maar die zullen wel ergens te krijgen zijn neem ik aan.
http://www.dieselgiant.com/repairyourac.htm
Een heel simpele test om te kijken of er nog gas in je airco zit, is het dopje van de vulnippel afdraaien (zit bij mijn 300D vlak voor de 'bult' in het kleppendeksel waar de ketting onderdoor loopt) en het ventiel wat daaronder zit even met je nagel een beetje indrukken. Als er nog druk op staat zal er gas ontsnappen (niet inademen!) met minstens zoveel druk als een autoband op normale druk, om maar een heel algemeen idee te geven van het gesis wat je kan verwachten. Meten is weten, altijd beter, maar zo kan je een idee krijgen.
Volgens mijn garagist is het systeem niet echt te testen zonder echt te vullen met gas, maar ik zou toch eens kijken of het niet ergens lekt door gewoon lucht druk op het systeem te zetten en daarvoor zul je het systeem moeten reviseren bijv. zoals Dieselgiant uitlegt.<br><br>Post edited by: MBvO, at: 2010/06/30 13:54
MBvO
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Trifonius » 26 jul 2010, 21:02

Ik ben nog steeds aan het piekeren over die gekke airco van mij. Weet iemand of het volgende normaal is (ik neem aan van niet) en wat het betekent?

Om de blower aan de gang te krijgen moet ik altijd eerst de ontvazemer aanzetten (meest linker knopje) en dan gelijk daarna zet ik de blower in de hoogste stand, of op automatisch, en zet ik m op EC. Alleen op die manier willie beginnen. Als ik de motor gewoon start, begint hij niet uit zichzelf, tenzij ik bovenstaande procedure volg.

Ik krijg trouwens tegenwoordig wel weer frisse lucht, waarschijnlijk omdat het buiten ook wat minder heet is....<br><br>Post edited by: Trifonius, at: 2010/07/26 21:03
Trifonius
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Luckyluc » 26 jul 2010, 21:44

Er zit op de motor een temperatuursensor (kaltmotorsperre). Deze voorkomt dat bij een nog koude motor er koude lucht in het interieur wordt geblazen. Als er geen massa gemaakt wordt doordat de sensor kapot is of er een breuk in de kabel zit naar het bedieningskastje dan zal de ventilator niet gaan draaien. De sensor moet massa maken bij een motortemperatuur van 33 graden en hoger. Ik heb hetzelfde probleem gehad en opgelost door de sensor weg te laten en direct massa te maken met de kabel die op de sensor zat. Tevens zaten de solderingen los in het bedieningskastje, deze heb ik opnieuw gesoldeerd.

succes

groet,
luc
Luckyluc
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Trifonius » 26 jul 2010, 23:06

Klinkt als een goede tip! Kun je mij nog iets meer op weg helpen? Waar zit die sensor precies? Hoe ziet dat er uit?
Trifonius
 


Re:Het Airco / klima automatik topic.

Berichtdoor Luckyluc » 26 jul 2010, 23:48

bij mijn motor (230E) zit de sensor bovenop de motor aan de voorkant samen met alle andere temperatuursensoren. de kabel zit aangesloten op pen nr. 9 van het bedieningskastje (linkerkant kastje). Je zou eigenlijk even de wis cd moeten raadplegen. Hierop staat een compleet schema van de climatronic II.
Luckyluc
 

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten