door johannes230ce » 30 nov 2010, 22:49
Een paar weken geleden ook het freubelparadijs aangedaan om mogelijke roestschade na te laten kijken en wat andere problemen aan de 230CE (1983) te bespreken. Ik kwam de bovenstaande Heckenflosse uit dit topic nog tegen onderweg. Die kwam net van Toontje vandaan. Vanuit Rotterdam is Heinkenszand goed aan te rijden en het is geen straf om met de wagen ruim een uur door Zeeland te kachelen. Ik heb de auto om er mee te rijden en om ervan te genieten tenslotte.
Probleem was vooral lekkage bij de achterruit en daardoor was roestvorming ontstaan onder de hoedenplank. Bleek dat het wel een dure geschiedenis ging worden om dit aan te pakken. Risico dat achterruit kapot gaat bij verwijderen, LPG-tank moet eruit, het slijpen en lassen zelf etc.. Oplossing was het rubber goed af te kitten. Ik zal de roest met Fertan te lijf gaan. Toontje heeft de auto verder nagekeken en er bleek geen problematische roestvorming te zijn. Nog een ontbrekend ‘kokerbalk-afvoerdopje’ erop gezet. De einddemper bleek slecht. Helaas bleek de krakende derde versnelling een probleem in de bak (synchromessen). Dat is wel jammer. Dit kraken deed zich voor het eerst voor nadat de auto versleept was na pech had onderweg (motor overhit in file > radiator lek). Niemand kan het verband echt verklaren. Maar goed, ik kan ermee rijden, maar het is een irritant geluid. Iets om later op te lossen. Alle overige zaken waren dingen die ik best zelf kon doen.
Toen ik vertelde dat ik door gebrek aan eigen ruimte onder een viaduct aan mijn auto werk en poets, bleek dat je bij Toontje voor weinig een brug kan huren voor een dag. Je mag ook nog zijn gereedschap gebruiken. Dat is een mooi aanbod. Een warme droge ruimte met brug en iemand in de buurt die verstand heeft van de W123. Verder heeft hij olie, onderdelen etc. daar liggen dus dat is wel makkelijk mocht je iets vergeten zijn of nodig hebben. Dus het plan was geboren om dan zelf ook de auto maar een beurtje te geven en andere zaken aan te pakken. Toen ik de auto 1,5 jaar geleden kocht was ik van plan zelf veel te doen aan het onderhoud van de auto maar daar was het tot nu toe niet zo van gekomen.
Afgelopen dinsdag was het dan zover. Van te voren de benodigde spullen gekocht. Koffie en daarna de olie + filter ververst, oliepeil in versnellingsbak & diff. gecontroleerd en die van het diff. ook maar meteen ververst (zit nu aan de 200.000 km)> de olie had Toontje dan weer staan. De waterafvoergaten weer vrijgemaakt voor de winter, luchtfilter vervangen, gaspedaal ging stroef dus scharnierpuntjes gesmeerd en het rubber van de voor- en achterruit gekit met 3M ruitenkit.
Dat is een wel een vervelend karwei zeg. Het achterruitrubber was vrij hard. Om daar goed tussen te komen, dat viel niet mee. Kit in warm water op temperatuur gebracht, zo goed en kwaad als het ging de rommel tussen het rubber uit gehaald, en kitten maar, de spuitmond schiet er soms uit, brak af etc. Maar goed; het zat er uiteindelijk goed tussen en je krijgt de kit van je auto, handen en ketelpak af met terpentine.
De einddemper met Toon vervangen (dat lukt mij niet). Door een Duitse freubelaar was in het verleden de pijp aangepast waardoor de nieuwe demper maar niet wilde passen. Toen we daar achterwaren en na het nodige slijpwerk en laswerk van Toontje zit-tie er mooi onder. Hij had de demper liggen + meteen een linkerachterlicht overgenomen uit zijn “schatkamer” met 2e-handsonderdelen. Verder nog een plek bijgewerkt in het binnenscherm RA. Schoongemaakt + met ‘strijkkit’ met de kwast opgevuld. Deze plek en een aantal zaken die ik in het weekend al had behandel met Dinitrol ML weer onder de Dinitrol Sealant gezet. En maandag waren de wintermatten uit Polen aangekomen dus ook de matten omgewisseld.
Bijzonder prettig om daar te kunnen werken. De buren hebben goede koffie en Toontje was de hele dag daar bezig en had tijd voor adviezen en voor de uitlaat. Als je zelf een beetje kan freubelen dan is het daar een prima plek om dat te doen. Wellicht komt de poetsmeeting (zie topic “ Poetsen in het freubelparadijs”) nog van de grond, en dan is dat een mooie gelegenheid om daar eens een kijkje te nemen.
Al met al met een voldaan gevoel huiswaarts gereden. Op de terugweg regen gehad en geen lekkage dus de ruitenkit heeft gewerkt
Woensdag de auto schoongemaakt en– wederom onder het viaduct- in de was gezet. Nu morgen de winterbanden er nog onder en dan sta ik weer gesteld voor het winterseizoen.
Bedankt nog Toon
Groeten > Johan