[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Het spoor bijster : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 07:40

Het spoor bijster

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Het spoor bijster

Berichtdoor JeroenW » 22 aug 2007, 20:12

Geachte collega leden,

Zins een dag of twee ben ik het spoor compleet bijster, en wel hierom: Ik had altijd de overtuiging dat achter een 300TD een 3.46 difrentiƫel hoorde!! Nu lees ik elders op het forum dat dat er ook mensen zijn die zeggen dat het een 3.07 moet zijn, en ik weet niet beter of dat hoort achter een gewone 300D.
Wie kan mij met dit dilemma helpen?
Ik heb een 300TD (617 952 12036 757) met een 3.07 diff, en ik heb het gevoel dat het toerental wel wat naar beneden kan (geen toerenteller). Ik vind het schatten van het toerental lastig bij een vijf cylinder en bij een snelheid van 150 km heb ik het gevoel dat zij teveel toeren maakt. Optrekken doet zij ook erg uitbundig voor zo'n oude dame. Vandaar mijn vraag, zit er misschien verschil in het model? sedan, station of coupƩ? Wie O Wie brengt mij het licht?

Bij voorbaat dank
groeten Jeroen
JeroenW
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Martijn 230TE » 22 aug 2007, 21:05

Volgens de Reparatur Anleitung is de 300D uitgevoerd met een 3,46.
Martijn 230TE
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Pieter300TDT » 22 aug 2007, 22:33

heeft voor de amerikaanse markt ? hier misschien invloed op

en inderdaad zelf een automaat 300TDT ,maar met de proefrit hem even op zij staart getrapt ,en volgens kilometerindeling moet hij dan bij zo`n 125 naar de 4e versnelling gaan,maar wat een toeren draaid die dan (top officiel 165km/h ,maar kreeg hem vlot op de 190 !!! op de teller ,volgens de verkoper geen probleem ,maar eea maakte wel erg veel toeren ,doen we dus niet meer
Pieter300TDT
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Govert » 22 aug 2007, 23:00

De 300D/TD heeft 3,46
De 300TDT/CDT/DT heeft 3,07

Voor teveel toeren hoef je niet bang te zijn, er zit een begrenzer op de brandstofpomp.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor JeroenW » 23 aug 2007, 19:48

Beste Goof,

Kun jij mij nu ook nog vertellen wat de verschillen zijn??
Ik weet namelijk alleen dat het motornummer 617 952 12036 757 is en ik heb geen idee in wat voor auto hij voor de mijne heeft gelegen vandaar. 300D/TD/TDT/CDT/DT

Meer dank en groeten
Jeroen
JeroenW
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Govert » 23 aug 2007, 22:33

De niet-turbo modellen 300D en 300TD hebben 3,46 verhouding op de achteras.
De turbo modellen 300TD Turbodiesel, 300CD Turbodiesel en 300D Turbodiesel hebben 3,07 op de achteras. Die laatste twee modellen werden alleen in Noord-Amerika geleverd.

Jij hebt een 300TDT begrijp ik, dus je zou een 3,07 achteras moeten hebben. Het toerental kan dan niet verder naar beneden, want 3,07 is de langste overbrenging die er is op W123-differentielen. Maak je nogmaals geen zorgen om het toerental, dat moet hij aankunnen. Zolang je automaat gewoon opschakelt naar vier is er niets aan te hand.

Je snelheidsmeter moet tot 200 km/u gaan.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor JeroenW » 24 aug 2007, 16:31

Beste Govert,

Ik denk dat ik er uit ben en dat ik de goede overbrenging achter het spul heb hangen. Bedankt voor alle info.

Groeten Jeroen
JeroenW
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Kenny » 24 aug 2007, 18:48

Goeiedag, even een opmerkingkje. Zo te zien heb je een benzine coupe omgebouwd tot een Turbo Diesel coupe.
In dat geval heb je een 300CD (Coupe Diesel) Turbodiesel.
Bij de W123 staat de TD voor Touring of Transport diesel en niet voor TurboDiesel
Als je een W123 300TDT hebt, dan heb je dus een 3 liter Touring/Transport (Station) Diesel met Turbo.

Maar anyways met een turbo motor heb je idd een 3.07 overbrenging.

Groet
Kenny
Kenny
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor JeroenW » 24 aug 2007, 19:47

Klopt als een bus Kenny, maar als ik zeg dat ik een CD heb krijg ik zeer waarschijnlijk te horen: Nee niet waar!!, je hebt een omgebouwde 230C met een 300TD motor. Dus ik laat het type altijd maar een beetje in het midden vandaar.
Ik heb de auto begin 2005 zo gekocht dus ik weet alleen maar een motornummer en niet uit wat voor auto hij afkomstig is maar ik weet wel dat het een americaanse uitvoering is geweest.
In ieder geval ook jij bedankt voor de info.

Groeten Jeroen<br><br>Post edited by: JeroenW, at: 2007/08/24 19:48
JeroenW
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Govert » 24 aug 2007, 19:56

De motor is of een 300D of een 300D met Turbo. Het verschil is te zien aan de luchtinlaat.

Ik hoop dat ze bij het inbouwen ook een 300D-differentieel ingebouwd hebben. Ook de snelheidsmeter is afhankelijk van het differentieel.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor JeroenW » 26 aug 2007, 16:19

Beste Goof,

Het is een 300 TurboDiesel, 617 in het motornummer staat voor 3 liter en 952 staat zover ik weet voor een Turbodiesel. Maar ik ben en ik weet niet meer waar ooit een ergens tegen gekomen dat eens dat een 3.07 diff achter een ongeblazen 300D hoorde en een 3.46 diff achter een geblazen(turbo) 300D hoorde, maar dat kan ik nergens meer terug vinden op het internet.
Aan de hand van wat ik hier lees ga ik er vanuit dat het een 3.07 moet zijn.

Dank en groeten
Jeroen
JeroenW
 


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor Govert » 26 aug 2007, 16:30

Als je naar http://www.surfblau.de surft en dan links in de kolom "Antriebsfragen" aanklikt, dan zie je alles wat je wil weten op het gebied van versnellingsbak en differentieel.

Motornummer 617952 is inderdaad een turbo.
Avatar gebruiker
Govert
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 6330
Geregistreerd: 21 nov 2005, 20:11
Type wagen: N.n.b.
Bouwjaar: N.n.b.
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:


Re:Het spoor bijster

Berichtdoor JeroenW » 27 aug 2007, 15:19

Aller beste Govert,

Hardstikke goed dat je die site gevonden hebt, ik ben er nu echt uit en het blijkt dat alles toch klopt. Ik vond het al een beetje raar omdat naar mijn idee de kilometerteller wel aardig in de goed richting stond bij de werkelijke snelheid (het tellen van de paaltjes langs de snelweg)
Maar nu is er zekerheid en kan ik stoppen met het zoeken naar een 3.46 diff en mijn aandacht focussen op het vervangen van de aandrijfassen en de naven (spelling).

Mijn dank en groeten
Jeroen
JeroenW
 


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 48 gasten