door groen_300TD » 16 maart 2010, 23:04
Het bevalt me super! Het is mijn 'dagelijkse' auto. Ik ga bijna altijd op de fiets naar het werk. Maar ik spaar 'm niet als het pokkeweer is (pekel bv), hoewel ik het wel zoveel mogelijk probeer te voorkomen.
Hiervoor altijd Peugeot gereden (205, 306, 307 en 407), altijd diesel. De laatste was een 160hp diesel, stil, snel, alle luxe die voorhanden was, etc. Waarom dan overstappen naar het tegenovergestelde?
Mijn vader rijdt zelf in een W123 300D, ik had net mijn rijbewijs gehaald en mocht in die auto rijden. Wat een genot als je gelest hebt in een golfje. Daarna overgestapt op bovengenoemd merk met de leeuw omdat vooral de eerste auto voor een student zuinig en goedkoop moest zijn....
Twee jaar geleden zei een collega dat ze haar W123 ging verkopen, ik ging kijken maar was net te laat.
Mijn wederhelft gaf niet zoveel om een auto, van A naar B en dat is het. Maar toen gebeurde het: op een dag kon ze haar gevoelens niet meer onderdrukken en wilde wel eens in de W123 van mijn vader rijden. NA een paar honder meter wist ze het zeker, verkopen die 407 en er moet een W123 station komen. Een dag later had ze haar wensen al opgeschreven waar de 'nieuwe' auto aan zou moeten voldoen als het kon.
Na een tijdje zoeken, bijna een jaar, vonden we 'm een groene 300TD in een uitzonderlijke staat. Geen plkeje op te zien, nog geen 2 ton gelopen (nu nog steeds niet). We konden nog heel wat van de prijs afkletsen (mijn vader als expert meengenomen, werkt in een VW ;-( garage).
Het voelt zo degelijk, de techniek is zo simpel, ik vind de zetels heerlijk zitten. En ondanks dat het als het moet de 300TD heel goed kan meesprinten in het verkeer geeft de auto zo'n rust. 's ochtends als je in de winter wegrijdt dan voelt alles zwaar, de dikke olie moet echt even opwarmen, maar dan....
Net het eerste onderhoud gehad. Hij stuurde beroerd, dus alles voor is vervangen (spoorstangen, kogels). Gisteren laten uitlijnen door een zaak hier in de buurt. De monteur werd speciaal geroepen omdat tie ervaring heeft met W123. Hij keurde de auto en stak een vinger op.....alleen....'je hebt er geen Becker in zitten' was zijn negatieve commentaar......Maar goed, ze stuurt weer als een nieuwe, wat een verschil! Het enige wat ik dit jaar wil proberen te doen is een tempomat inbouwen, dat is het enige wat ik mis. Ik rijd vaak in de weekenden wat langere afstanden en dan is het toch wel makkelijk.
Mensen draaien hun hoofd om als ik over de snelweg rijdt. Op een parkeerplaats al een frontale botsing veroozaakt tussen twee voetgangers die beide lopend de auto bekeken.
Sommige mensen zeggen dat we het gedaan hebben omdat we nu dus geen belasting meer hoeven te betalen.
Ja, ja......laat ze maar in die waan.
Je rijdt in een vervuilende bak zegt de prius rijder...ja ja. De mijn rijdt 1:12/1:13 nu de klepjes weer mooi staan. En die Prius? Als je die gaat afvoeren over een paar jaar mag die bij het chemisch afval.
De productie en rijdend houden van bv een Prius zo energieverslindend dat mijn pruttelende diesel het aan de eindstreep net zo goed doet. Het beste voor het milieu is gewoon stoppen met autorijden, tot nu toe is elke schone variant net zo vervuilend als de vorige.
Een heel verhaal, maar de werkelijke reden is heel simpel. De auto is super en hij bevalt dus te goed. Zou nu het liefst een rondje gaan rijden.
RvH<br><br>Post edited by: groen_300TD, at: 2010/03/16 22:10