[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4822: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4824: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4825: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4826: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3904)
Hulp aankoop 300TD(t) : Algemene vragen over jouw auto

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 23 nov 2024, 22:25

Hulp aankoop 300TD(t)

Hier kan je alles posten omtrent jouw eigen Mercedes wat niet in een ander forum past.

Hulp aankoop 300TD(t)

Berichtdoor Pietjo » 18 jun 2010, 20:11

Beste Leden,

Hier een toekomstig lid, die al enige tijd op zoek is naar een 300TD. Het liefst ook nog met een turbo.
Ben van plan om de auto dagelijks gaan te gebruiken. Heb ook liever een "goede" dan een "mooie". Roest of wat deukjes zijn voor mij geen probleem. Voor mij is een auto echt op de eerste plaats om mee te rijden. Hier wil ik jullie echte liefhebbers dus niet mee tegen het zere been schoppen, maar zo is het nu eenmaal. Ik weet dat hier mensen zitten die dit exemplaar als 2e auto hebben, en er b.v. alleen oldtimer ritjes mee maken. Maar ik wil graag goedkoop rijden, met kwaliteit :-) . Dus ieder zijn ding.

Ik las net dat er al veel is geschreven over de kwestie 300TD mét of zonder turbo. Daar ga ik meteen nog even induiken via de zoekfunctie. Ik ben zeer benieuwd of een 300TD zonder turbo mij kan overtuigen. Ik ga regelmatig skien in het "seizoen" en ga dus vaak voor een paar daagjes naar de alpen. Meestal wordt er tijdens die trips flink doorgereden omdat het vaak vrijdagmiddag- gaan , zondag ochtend terug is. Dus ben zeer benieuwd wat voor de 300TD een acceptable snelheid is om continu mee te cruzen op de autobahn.

Verder vraag ik me nog af of het slim is om een auto met automaat te nemen. Ik rijd som erg korte stukje voor mijn werk. 4 tot 6 x 10km per dag. Ik hoorde dat de bak-olie ook rustig op temperatuur moet komen. Dan komen kleine stukje niet echt ten goede.

OP het moment heb ik volgende auto;s op het oog , wie kan mij miscchien meer vertellen over deze exemplaren:

edit

Nou ik hoop dat jullie me opweg kunnen helpen. Misschien dat iemand één van de aangeboden auto's herkend.<br><br>Post edited by: Pietjo, at: 2010/06/19 18:42
Pietjo

Re:Hulp aankoop 300TD(t)

Berichtdoor goitzen » 18 jun 2010, 21:20

Hoi Klaas de Poel heeft nog een hele mooie te koop.

Kost een paar centen maar dan heb je ook wat! Vertrouwd adres, ik ken hem goed!

http://www.klaasdepoel.com/AUTOLINKS/W1 ... 03dkm.html

groet Goaitsen
goitzen

Berichtdoor Pietjo » 18 jun 2010, 23:50

Tja die is helaas ver boven mijn budget. Vind de prijs ook onredelijk, dan heb ik liever die uit Duitsland (zie eerste bericht). Verder is mijn verteld dat een 125pk nooit handgeschakeld is.......

edit. Het dus ook een 89 pk.

Duitser:
125 kw
automaat
cruise control
eerste eigenaar
3-4duizend goedkoper<br><br>Post edited by: Pietjo, at: 2010/06/18 23:53
Pietjo

Berichtdoor Semrick » 19 jun 2010, 00:13

Als geld geen rol speelt zou ik het ook wel weten. Bij het Mercedesmuseum staan ze te koop in nieuwstaat voor 18.000 euro. ;-)
Maar je hebt al aangegeven dat de uiterlijke staat niet zo belangrijk voor je is.

De auto uit Doetinchem zou wat dat betreft aan je verwachtingen kunnen voldoen.
Die in Amersfoort staat me gevoelsmatig tegen (komt waarschijnlijk door de chrome wielkastranden en de velgen).

Ik zou gaan voor die uit Duitsland.
Ik heb daar (op internet) vaker mooie auto's te koop zien staan.
En deze maakt op mij een goede indruk.

Maar om te kunnen beslissen moet je toch de auto zelf gaan bekijken en er mee rijden.

Een handgeschakelde bak zou inderdaad het vermogen van 125PK niet aan kunnen en daarom zit er altijd een automaat in de turbo.

Ik rij zelf met een 300D zonder turbo en een kruissnelheid van 130 a 140 is nog comfortabel. Al rij ik zelf meestal rond de 110 km/u
Groeten,

Rickert
Semrick
Erelid

Roepnaam:
Type wagen: 300D
Bouwjaar: 1968
Automaat: Nee
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor Pietjo » 19 jun 2010, 08:51

Weet iemand hoe het dan zit met de BPM. Zijn deze auto's nu helemaal vrij >25jaar. Of vragen ze dan nog steeds die 10%. En is het echt zo dat in Duitsland vraagprijs=prijs is? Hie in nl kan er meestal nog wel 10% van af, maar daar doen ze in Duitsland niet aan?
Pietjo

Berichtdoor 300TD W123 » 19 jun 2010, 09:17

Hallo Pietjo

Mijn 300TD heb ik twee jaar geleden uit duitsland gehaald. Deze was toen op 9 maanden na 25 jaar oud, maar ook daarvoor hoefde ik toen al geen BPM meer te betalen. Mijn vrouw waarschuwde toen ook voor het afpingelen, daar schijnen ze niet zo van te houden daar.
Nadat ik de wagen goed bekeken had met een toeziend oog op afstand van de verkoper terug naar binnen. De verkoper had wel door dat ik redelijk wist waar ik naar moest kijken. Ik vertelde hem dat ik het een mooie wagen vond, maar dat de prijs me niet helemaal aanstond. Nadat ik dit gemeld had deed hij al een heel redelijk nieuw voorstel. Geen bon, beetje praten en meteen 1000€ aanbetalen scheelde mij uiteindelijk 1500€ op de vraagprijs.

Groet Mark
300TD W123

Berichtdoor 250petrolgrun » 19 jun 2010, 13:15

Beste Pietjo,

Wegenbelasting:

Een auto word belastingvrij waarna hij 25 jaar na dat hij op kenteken is gezet. Hier is wel weer een restrictie aan verbonden dat de auto dan wel van voor 01-01-1987 moet zijn, alle modellen daar na zal belasting over worden geheven gedurende dat de auto op de openbare weg blijft rijden en niet is geschorst.

BPM:

De BPM word totaal afgeschreven over 19 jaar en 6 maanden! Dus als je een auto koopt die ouder is dan 19 jaar en 6 maanden is deze niet meer BPM plichtig.

Ik heb zelf al een aantal auto's ingevoerd van uit Zwitserland en Duitsland.

Het is raad zaam om alle info van te voren te checken op de site van de Rijks Dienst Wegverkeer RDW www.rdw.nl en van de Belastingdienst / Douane. www.douane.nl

Formulieren downloaden en invullen van te voren, scheelt je een hoop tijd en stress bij de RDW, Belasting en Douane.

Al is je auto BPM en Belasting vrij, je zult nadat hij is ingevoerd bij de RDW ook een aangifte moeten doen bij de Belasting en de Douane. Je moet dan een NUL aangifte doen. Dit kan je allemaal regelen bij de invoer van de auto. Bij de RDW is namelijk ook de Belasting en Douane met een kantoor gevestigd.

Je moet voor de Belasting en Douane wel een afspraak maken. Voor de RDW hoeft dat niet.
Als je van plan bent te gaan bel dan het RDW kantoor bij jou in de regio op, meld dat wil komen voor invoer personenwagen, beantwoord de vragen van de RDW en ze sturen je een 1 dags kenteken op. De datum kan je zelf bepalen.

Let wel je bent dan niet verzekerd! Dat moet je zelf even regelen met je verzekering! Maar je mag dan wel met die auto de dag waarop het kenteken geldig is van en naar de RDW rijden.

Succes met het zoeken van de juiste wagen! We kunnen je van alles vertellen maar leer 1 ding van een ervaren iemand! Op foto's is bijna alles mooi. Je kunt linken naar advertenties wat wil maar een echt beeld van een wagen krijg je pas als je 'm in het echt ziet! Is het een eind rijden bijvoorbeeld naar het buitenland, zoek er dan een aantal op die bij elkaar in de buurt staan. Dan heb je altijd meer kans van slagen. En blijf het als een avontuur zien. Soms is het ook verstandig om je verlies te nemen en met niets naar huit te gaan. Heb ik ook al een paar keer gehad.

Op de foto mijn W201 190E 2.6 Lorinser bij de RDW te Waddinxveen op 28-05-2009

Groet, Arno

<br><br>Post edited by: 250petrolgrun, at: 2010/06/19 14:00

250petrolgrun

Berichtdoor Pietjo » 19 jun 2010, 18:50

Bedankt voor alle info en tips!

Ben vandaag in Doetichnem geweest. Opzich wel een aardige 300TD. Maar ik denk dat ik weinig plezier ga krijgen met een model zonder turbo. Ik vind het echt net wat te langzaam. Een model met turbo zal erg moeilijk te vinden zijn.

Frank van de Werff melde me ook dat die in Duitsland eigenlijk te mooi is om waar te zijn. Zo'n model met die uitvoering levert hier gewoon 10.000 euro op , en dat weten de Duitsers ook dondersgoed.

Ik was helemaal blij dat ik een goede oplossing had gevonden voor mijn wensen. Meer ruimte, minder kosten. Dan klint zo'n 300TDT natuurlijk idiaal. Ware het niet dat we ook te maken hebben met de Nederlandse importeurs. Die kapen zulke auto's natuurlijk als eerste weg....

edit:
Die uit Duitsland is dus vandaag verkocht. Misschien toch maar eens wat minder kenbaar maken als ik iets gevonden heb....<br><br>Post edited by: Pietjo, at: 2010/06/19 18:54
Pietjo

Berichtdoor Herman250 » 19 jun 2010, 19:15

Hoi,

Als je een diesel te langzaam vindt, kun je natuurlijk ook een bezine kopen... Gastank erin en je rijdt net zo goedkoop als een diesel!

Gr Herman
Herman250

Berichtdoor Jinx » 19 jun 2010, 19:29

Ik heb een 300TDT te koop staan. Advertentie: 335685551 hij staat op marktkplaats. De Benz is technisch in zeer goede staat. Optisch ziet hij er ook goed oud voor zijn 28 jaar. Taxatierapport erbij aanwezig.<br><br>Post edited by: Jinx, at: 2010/06/19 19:30
Jinx
Expert Boarder
Expert Boarder

Type wagen: 240TD
Bouwjaar: 1966
LPG: Nee
Opmerkingen / andere wagens:

Berichtdoor MajikSimon » 19 jun 2010, 20:07

Mercedes 123's zijn vooral ook onthaastauto's hoor....vergis je niet.Zeker de automaten.

ik lees je over snelle trips naar de alpen. ik heb zelf ervaring met in groepjes rijden met met een paar alfa jtd'tjes en corolla dtd'tjes en dat hou je totaal niet bij, ook met een turbodieseltje niet.Dus hou daar wel rekening mee.
Als je de zaak heel wil houden zou ik bergop en bij hoge temperaturen niet boven de 150 rijden.

De 300 turbo klinkt indrukwekkend maar 125 pk....da's echt niet zo veel hoor, voor zo'n zware bak.
Ook de automaatbakken hebben het vaak vrij zwaar gehad bij turbodiesels omdat het koppel wel relatief hoog lag.

kijk er zitten hier vooral liefhebbers he, daarvan zul je niet snel kritiek op de 123's verwachten.
Je hebt het ook over goedkoop rijden, nou ook dat is mijns inziens een misvatting.
De turbodiesel rijdt 1 op 9 bij goed doorrijden met 130-140, welicht minder zuinig,
en je zult zelf bereid zijn tot onderhoud wil je het echt goedkoop houden.

Verder leest iedereen hier mee inderdaad...dus ik zou daar minder voortvarend mee zijn.
MajikSimon

Berichtdoor Pietjo » 19 jun 2010, 22:16

Tja dat het geen snelheidsduivels zijn realiseer ik me inderdaad. Maar de top van een 300TD ligt op 150 (heb ik me laten vertellen). Dus wil je hem heel houden moetje waarschijnlijk zo rond de 130 rijden en liever nog 120. Ik hoopte dat dat bij een 300TDT op de 140/150 lag.

Maar over dat diesel verhaal. We hebben hier een tdi'tje die 1:18 loopt. Maar een mercede is belasting vrij dus dat moet je er eigenlijk toch wel uit kunnen halen?
Pietjo

Berichtdoor Martijn76 » 19 jun 2010, 23:09

Kun je nog iets meer info geven over de 300TD in Doetinchem? Bespaart mij mogelijk een ritje.
Ik ben benieuwd naar de ernst van de krasjes en deukjes op de auto en tevens natuurlijk roest op bekende plaatsen. Bedrag lijkt mij niet te hoog voor zoals ik nu de auto op de foto kan inschatten.... alleen persoonlijk vind ik het jammer dat je momenteel doorgegooid wordt met aanbod van alle witte W123 combi's. Kijk maar eens bij Frans Manders (1) , Klaas de Poel (1) en Stuurman (4)
Martijn76

Berichtdoor Pietjo » 20 jun 2010, 14:29

en wie heeft de 300dtdt uit Duitsland gekocht? Hij is dus gister meteen verkocht aan een Nederlander.....
Pietjo

Berichtdoor JohndeWinger » 20 jun 2010, 22:04

Groeten van John uit het mooie Drentse Zuidwolde

Mercedes Benz: The best or nothing
JohndeWinger
Platinum Boarder
Platinum Boarder

Roepnaam:
Type wagen: Heckflosse
Bouwjaar: 1967