[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions_content.php on line 678: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
Hulpluchtschuif m110 : Techniek

MBKlassiekerclub.nl

De W123 vraagbaak met techniek en hulp op het forum van en voor W123 liefhebbers

Het is nu 24 nov 2024, 11:05

Hulpluchtschuif m110

Alle techniek (mechanisch, elektronisch) zaken horen hier thuis.

Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor BarryBenz » 05 jul 2012, 11:43

Wie heeft er een hulpluchtschuif te koop voor het inj. systeem van een m110. (k-jetronic)
Stationair kon ik hem niet meer afstellen,liep veel te hoog.
Nader onderzoek kwam ik bij de luchtschuif uit,bleek niet meer dicht te gaan,hierdoor
kreeg ie veel te veel lucht als de motor op tempratuur was.
Hij zit op je blok gemonteerd onder je inlaat-spruitstuk in het koelwatersysteem.
Hoop dat iemand er een heeft liggen,alvast bedankt.

Mvg.Marcel.
BarryBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 22 mei 2011, 17:07
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor Zozo » 05 jul 2012, 15:55

In principe heeft de motor die schuif alleen maar echt nodig in de winter wanneer het erg koud is. Dus wanneer hij in jou geval echt helemaal vast zit en niet meer dicht gaat. Zou je de lucht met de stationair stelschroef correct af kunnen stellen en dat zou dan voldoende moeten zijn.

Echter hangt hij niet echt vast en haperd hij wat, dan weer open en dan weer dicht, is hij waarschijnlijk sterk vervuild.
Dan zou je hem eens kunnen uitkoken en daarna goed smeren met een vet dat niet snel vergumd.

Nieuw zijn ne nog te krijgen bij mb voor zo'n € 300 (€ 250 in Duitsland) en omdat ze zo duur zijn, durven de meeste pappenheimers 2e hands ook wel hun prijsjes te vragen. Gemiddeld wordt er zo'n € 100 voor gevraagd. Met een gebruikte weet je vaak ook nooit hoe oud ze zijn en hoelang deze het nog goed doet.

Mijn luchtschuif hangt ook vast en het enige wat ik er van merk is dat hij bij extreem koud weer zo vanaf de -5 en kouder een beetje ruw loopt na het koud starten. :) Het onregelmatig stationair lopen kan dus vaak niet de oorzaak van een vasthangende luchtschuif.

Een aanrader is om eerst eens naar een goede Bosch garage te gaan waar ze verstand hebben van Kjetronic. Laat de installatie eens doormeten op lekages en brandstofdruk. Dan weet je waar je aan toe bent. Dit wordt meestal veroorzakt door een defecte warmloopregelaar, misschien nog in relatie met een vacuumlek. Poreuze slangen ed. kunnen meer lekken nagelang de motor warmer danwel kouder is. Ook gaat de brandstof accumulator (Kraftstoffspeicher) graag eens kapot, deze zit boven de brandstofpomp, deze houd de instalatie op druk en heeft dus ook een druk regulerende eigenschap.

Bv. De gruijter en de Jong in Bergambacht is een goed adresje voor dit soort dingen..
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor BarryBenz » 05 jul 2012, 23:40

Hoi,de hulpluchtschuif zit in je koelwatercircuit en staat open bij een lage temperatuur van de koelvloeistof(+/-15gr)
De schuif zit in de by-pass en die gaat van boven de gasklep tot in je inlaatspruitstuk.
Hij gaat dus niet langs het stationair gedeelte en is hij stationair niet meer af te stellen en daarom loopt hij ook
veel te hoog stationair.
Bij elke koude start,dus beneden de 15gr,heeft de motor een verhoogd luchtvolume nodig(daarom staat de schuif ook open) samen met de extra benzine
van de koude startverijking en de warmloopregelaar om goed aan te kunnen slaan.
De schuif moet daarom altijd dicht staan op bedrijfstempratuur anders heb je een verkeerde lucht/benzine mengels.
En bij koud weer moet hij ook gewoon open staan want anders verzuipt ie.
En bij warme motor gaat de warmloopregeling eraf en moet de schuif ook dicht gaan anders krijgt de motor te veel
lucht(te arm mengsel).Dus warm of koud weer,hij moet gewoon werken.
Heb alles geprobeerd,uitkoken,nacht in de wd40 laten weken,warm stoken maar mooi niet.
Dus ik moet toch op zoek,maar zei jij 300 euro?Ongelovelijk,zo'n eenvoudig onderdeel.Jammer van Mercedes.
Wordt vervolgd en als iemand er een heeft liggen graag!
Gr.Marcel.
BarryBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 22 mei 2011, 17:07
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor Zozo » 06 jul 2012, 10:34

:D Ik ken het verhaaltje en heb vorig jaar met hetzelfde bijltje gehakt.. Ik ben ook niet hier om je eigen bevindingen en theorien te weerlegen en af te strijden of je iets op de mouw te spelden. Ik wil wel graag mijn ervaringen met je delen, zodat je er misschien als mede liefhebber ook wat mee kan en niet onnodig op onkosten wordt gejaagd.

Ik rijd zoals je kan zien ook een 280 met M110 kjet, deze liep toen ook wanneer het uitkwam veel te hoog stationair, dan weer te laag en sloeg af tijdens stationair, stond veel te rijk, sputterde bij koude start(in de zomer), kwalmde zwart en zoop 1 op 5. Ik heb weken zitten klooien samen met de nodige monteurs die claimden er verstand van te hebben en niemand kreeg het goed afgesteld.

Ik heb toen eieren voor mijn geld gekozen en heb hem naar Bosch Oldtimer Service Küpers te Linnich/Duitsland gebracht.

Diagnose was: Defecte warmloopregelaar (revisie bij Bosch zelf € 500), Defecte Kraftstoffspeicher (€ 159), lekage in de onderdrukdoos (€ 40) onder het luchtfilter (shubumluft regelung bij m110 na 81) en de Hulpluchtschuif defect.

Alles behalve de luchtschuif laten vervangen en is opnieuw afgesteld. En lopen als een zonnetje :woohoo: nu met een verbruik van gemiddeld 1 op 8 in rustig stadsverkeer en 1 0p 10 rustig op de Autobahn.

De luchtschuif zou vasthangen maar de specialist zei dat dit te verwaarlozen is en die alleen maar in de winter een belangrijke rol kan spelen. Dus geen problemen in de winter, niet vervangen en gewoon doorrijden was het devies.
Ik rijd nu dus al meer dan een jaar probleemloos met een vasthangende extra luchtschuif. ;) Hij kost inderdaad ongeveer € 250 bij de MB dealer in duitsland.

Meer of minder kan ik er niet van maken..

Succes..
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor BarryBenz » 06 jul 2012, 15:01

Dat verhaaltje van jouw kan ik ook,want zo wordt er helaas vaak gewerkt door specialisten en/of garage's.
Het is mij te toevallig dat er 4 dingen tergelijk defect waren,dus dan dat vervangen,hielp niet,dan maar dat andere vervangen,hielp ook niet,dan doen we toch maar dat enz enz.....
En dan tegen de klant zeggen;ja meneer dat was allemaal defect.
Ben zelf monteur geweest in 4 verschillende garage's,ik weet hoe er gewerkt wordt.Als er iets besteld en vervangen
wordt en het hielp niets laten ze dat toch echt zitten.
Je zegt zelf dat je weken met meerdere monteurs hebt lopen zoeken en dan niet een defect onderdeel kunnen
vinden?Heb vanmorgen de lucht slangen van de hulpluchtschuif afgedopt en hij liep als een zonnetje en stationair
was hij weer goed af te stellen.
En hoe je het ook went of keert,als de luchtschuif blijft hangen krijgt hij te veel lucht in de motor.
En stationair kun je hem echt niet afstellen met de stationair schroef.De enigste manier hoe je hem dan naar beneden
krijgt is om de gasklep dichter te zetten,allemaal trucks ver buiten spec.
Ik ga op zoek naar de luchtschuif,desnoods nieuw.
En dan mag iedereen bepalen wie er nou op kosten is gejaagd.

Succes.
BarryBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 22 mei 2011, 17:07
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Re: Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor Zozo » 07 jul 2012, 11:07

Nou naamgenoot ik begrijp wat je bedoeld en ben zelf ook erg sceptisch geworden tegenover de gemiddelde automonteurs en hun werkwijze. :)

Maar bij Küpers gaat dat wel een beetje anders. Die meten eerst alles door en testen je motor op de rollenbank, daarna krijg je een rapport met plus en min punten, een opgave van wat niet meer goed functioneerd en de keuze of je het zelf wil repareren of dat zij het moeten doen. En omdat ik niet over de meetapparatuur beschik om het goed af te stellen heb ik het door hun laten doen.

Google eens naar German Spob die hebben zeker nog wel wat gebruikte luchtschuiven liggen. :)
Avatar gebruiker
Zozo
Platinum Boarder
Platinum Boarder
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 16 jan 2011, 19:35
Roepnaam:
Type wagen: 280CE
Bouwjaar: 1982
Automaat: Ja
LPG: Nee


Re: Hulpluchtschuif m110

Berichtdoor BarryBenz » 15 jul 2012, 22:51

Warmtloopregelaar uit elkaar gehaalt,bi-metalen strip met warmte elementje getest en deed het
prima,membraam schoon gemaakt en alles weer in elkaar gezet en gemonteerd.
Heb een hulpluchtschuif kunnen scoren op de sloop voor 50 euries(Bij German Spod koste hij 200 euries :angry: ),daar even een vlammetje erop
gezet,deed het prima,en de boel weer in elkaar gezet en starte weer helemaal top.
De hele operatie koste me dus 50 eurie en daar was mijn ega erg blij mee,zeker toen
ze de boven genoemde bedragen hoorde.
Gr.Marcel.
BarryBenz
Fresh Boarder
Fresh Boarder
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 22 mei 2011, 17:07
Roepnaam:
Type wagen: 280TE
Bouwjaar: 1968
Automaat: Ja
LPG: Ja
Opmerkingen / andere wagens:


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 42 gasten